«Σιωπηλός δολοφόνος» τείνει να χαρακτηρίζεται πλέον ο καρκίνος του οισοφάγου, η εμφάνιση του οποίου φαίνεται να ενισχύεται, ιδιαίτερα σε άτομα μέσης ηλικίας, όπως αποκάλυψαν νέα στοιχεία από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Τα συμπτώματα του καρκίνου του οισοφάγου συχνά περνούν απαρατήρητα, έως ότου ο καρκίνος έχει πλέον προχωρήσει πολύ. Γι’ αυτό και ο συγκεκριμένος τύπος καρκίνου θεωρείται από τους πιο «ύπουλους».
Ενδεικτικά, οι πιο πρόσφατες μελέτες αποκάλυψαν ότι το ποσοστό αυτού του καρκίνου σχεδόν διπλασιάστηκε στα άτομα ηλικίας 45 έως 64 ετών, ενώ η επικράτηση του οισοφάγου Barrett, μιας προκαρκινικής κατάστασης, σημείωσε άνοδο περίπου 50% στην ίδια ηλικιακή ομάδα το χρονικό διάστημα μεταξύ 2012 και 2019.
Ο ακριβής λόγος για την αύξηση του καρκίνου του οισοφάγου στους νεότερους δεν έχει γίνει πλήρως γνωστός. Ωστόσο, τα αυξανόμενα ποσοστά παχυσαρκίας, η ανθυγιεινή διατροφή και η χρόνια καούρα ή η γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση (ΓΟΠ) είναι πιθανοί παράγοντες, εξηγεί ο εισηγητής της μελέτης, Αναπληρωτής Καθηγητής Ιατρικής και Επικεφαλής Ενδοσκόπησης στο Πανεπιστήμιο της Φλόριντα, Δρ. Bashar Qumseya.
Η χρόνια καούρα οδηγεί στον οισοφάγο Barrett, ο οποίος, με τη σειρά του, προκαλεί μη φυσιολογικές αλλαγές στα κύτταρα του οισοφάγου.
Σημειώνεται ότι η αύξηση στα ποσοστά καρκίνου του οισοφάγου σε νεότερους ανθρώπους αντικατοπτρίζει την ίδια τάση με αυτή που έχει διαμορφωθεί και στην περίπτωση του καρκίνου του παχέος εντέρου.
«Με τον καρκίνο του παχέος εντέρου, συνιστούσαμε τον προσυμπτωματικό έλεγχο στην ηλικία των 50 ετών και μετά είδαμε πειστικές ενδείξεις ότι το ποσοστό αυξανόταν σε νεότερους ανθρώπους, με αποτέλεσμα ορισμένες ομάδες να ζητούν τώρα προληπτικό έλεγχο στην ηλικία των 45», δήλωσε ο Qumseya.
Δεν υπάρχουν ακόμη οδηγίες προσυμπτωματικού ελέγχου για τον καρκίνο του οισοφάγου, ωστόσο ο Qumseya πρότεινε ότι «ίσως είναι καιρός να ακολουθήσουμε την ίδια λογική, ιδιαίτερα εάν ένα άτομο είναι αντιμέτωπο με άλλους παράγοντες κινδύνου», όπως η χρήση αλκοόλ και το κάπνισμα.
«Εάν έχετε παλινδρόμηση ή αντιμετωπίζετε άλλους παράγοντες κινδύνου για καρκίνο του οισοφάγου, εξετάστε το ενδεχόμενο να κάνετε ενδοσκόπηση προσυμπτωματικού ελέγχου όταν υποβάλλεστε σε κολονοσκόπηση για έλεγχο για καρκίνο του παχέος εντέρου», συνέστησε ο Qumseya, διαβεβαιώνοντας ότι και οι δύο δοκιμές μπορούν να γίνουν ταυτόχρονα.
Σημειώνεται ότι για τη μελέτη, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν τα ηλεκτρονικά αρχεία υγείας περίπου 5 εκατομμυρίων ανθρώπων στη Φλόριντα, αναζητώντας ποσοστά καρκίνου του οισοφάγου και του οισοφάγου Barrett σε άτομα τριών ηλικιακών κατηγοριών:
18 έως 44,
45 έως 64 και
άνω των 65 ετών.
Οι μελετητές ανακάλυψαν ότι τα ποσοστά καρκίνου ήταν υψηλότερα στη μεγαλύτερη ηλικιακή ομάδα, ενώ κατέληξαν στο ασφαλές συμπέρασμα ότι η αύξηση των ποσοστών καρκίνου του οισοφάγου μεταξύ των ατόμων μέσης ηλικίας δεν οφείλεται σε πιο επιθετικό έλεγχο, καθώς, κατά την περίοδο της μελέτης, δεν σημειώθηκε αύξηση στο ποσοστό ενδοσκοπήσεων.
Στο μέλλον, ο Qumseya και οι συνεργάτες του σχεδιάζουν να επανεξετάσουν τα δεδομένα, με στόχο να διακρίνουν τους δύο τύπους καρκίνου του οισοφάγου: το αδενοκαρκίνωμα του οισοφάγου και το ακανθοκυτταρικό καρκίνωμα.
Σύμφωνα με την Δρ. Devika Rao, ιατρό ογκολόγο στο Memorial Sloan Kettering Cancer Center στο Νιου Τζέρσεϊ, η μελλοντική αυτή μελέτη είναι το κλειδί στην έρευνα, καθώς κάθε τύπος έχει διαφορετικές πιθανές αιτίες και κινδύνους που πρέπει να ληφθούν υπόψη.
«Οι ακανθοκυτταρικοί καρκίνοι είναι πιο διαδεδομένοι στην Ανατολική Ευρώπη και την Ασία και προκαλούνται κυρίως από το κάπνισμα και την έκθεση στον καπνό», δήλωσε η Rao. Αντίθετα, η παχυσαρκία και η διατροφή είναι οι δύο παράγοντες που συνδέονται περισσότερο με το αδενοκαρκίνωμα του οισοφάγου.
«Μελέτες πληθυσμού όπως αυτές είναι σημαντικές για την ευαισθητοποίηση τόσο του ευρύτερου κοινού, όσο και των ιατρικών κοινοτήτων», συμπλήρωσα η ίδια.
Επιπλέον, τόνισε: «Είναι ανησυχητικό το γεγονός ότι οι καρκίνοι που κάποτε θεωρούνταν αρρώστια των ηλικιωμένων να εξελίσσονται σε έναν παράγοντα που επηρεάζεται άμεσα από τον τρόπο ζωής και «χτυπά» ολοένα και νεότερα άτομα».

Πόλεμος στην Ουκρανία: Οι Ευρωπαίοι φοβούνται πως θα τρέχουν πάλι πίσω από τις εξελίξεις και βιάζονται να κλείσουν «θέση» στις απευθείας διαπραγματεύσεις με τη Ρωσία- Το διπλωματικό άνοιγμα στη Μόσχα και ο «αστάθμητος παράγοντας» Ντόναλντ Τραμπ
Ισπανία: Έκθετη η ισπανική κυβέρνηση, φέρεται να είχε αγνοήσει επιδεικτικά αλλεπάλληλες προειδοποιήσεις για τη μαζική εισβολή λαθρομεταναστών στη Θέουτα
Πόλεμος στην Ουκρανία: Σκληραίνουν τη στάση τους οι Ρώσοι κι απαιτούν εξηγήσεις από τις ΗΠΑ και τους Τούρκους για τα όπλα στον Ζελένσκι
Πυρκαγιές: Μαίνεται η μάχη με τις φλόγες στη Σκύρο-Ενισχύονται διαρκώς οι πυροσβεστικές δυνάμεις
Ιράν: «Αποδεχθείτε την πραγματικότητα της ήττας σας» λένε οι Φρουροί της Επανάστασης στις ΗΠΑ ενώ νεκρώνει η ναυσιπλοΐα στα Στενά του Ορμούζ και εκτοξεύονται οι τιμές των καυσίμων
Παιχνίδι κατασκόπων στη Σεβαστούπολη: Η διπλή ζωή της εντυπωσιακής 32χρονης Ρωσίδας που κατηγορείται για τη δολοφονία του πρώην αξιωματικού του Πολεμικού Ναυτικού της Ουκρανίας
Πανικός στη Μεσσήνη: Μπούκαρε με το αμάξι σε κατάστημα διαλύοντας τη τζαμαρία!- Καρέκλες και τραπέζια ανέκοψαν την τρελή πορεία του (Βίντεο)
Τουρκία: «Ερωτευμένος με τη Δαμασκό» ο Ερντογάν-Ονειρεύεται να προσευχηθεί ως «χαλίφης» στο εμβληματικό Τζαμί των Ομεϋαδών- Τα «κενά» που άφησε πίσω του ο Άσαντ και η αυξανόμενη στρατηγική επιρροή των Τούρκων στη Συρία
ΗΠΑ: Συναγερμός σε πανεπιστήμιο της Βιρτζίνια μετά από επίθεση ενόπλων και «βροχή» πυροβολισμών- Πληροφορίες για πολλούς τραυματίες
Κυριάκος Μητσοτάκης: Το μυαλό του είναι «σε αυτούς που παλεύουν με τις πυρκαγιές», αλλά για την πρόληψη τους δεν έκανε τίποτα
Μέση Ανατολή: Κι όμως, ΗΠΑ και Ισραήλ «έδωσαν» άθελα τους την τεχνογνωσία στο Ιράν για να ρίξει στη μάχη drones νέου τύπου
Madonna: Στην Ελλάδα για τα 68α γενέθλιά της η βασίλισσα της ποπ- Η πτήση στα Μετέωρα με ελικόπτερο και η επίσκεψη της στη Μονή Βαρλαάμ
Πυρκαγιές: Φωτιά σε χαμηλή βλάστηση αυτή την ώρα στο Κορωπί – Συναγερμός στην Πυροσβεστική
Πόλεμος στην Ουκρανία: Ο Κιμ Γιονγκ Ουν είναι έτοιμος να στείλει 50.000 Βορειοκορεάτες στρατιώτες ενισχύοντας μία μεγάλη ρωσική επίθεση στο ουκρανικό μέτωπο ισχυρίζεται η Deutsche Welle
Άρση του απαγορευτικού απόπλου από Λαύριο και Ραφήνα: Κανονικά συνεχίζονται τα δρομολόγια μετά την εξασθένηση των ανέμων