Στο μικροσκόπιο του Υπουργείου Ανάπτυξης μπαίνουν από τη Δευτέρα 13 Νοεμβρίου οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, με τα αρμόδια κλιμάκια να πραγματοποιούν ελέγχους για το εάν τηρείται η νομοθεσία περί της σήμανσης των προϊόντων που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία “Μόνιμη Μείωση Τιμής”.
“Τα σούπερ μάρκετ έχουν θέσει σε προτεραιότητα τόσο τον εφοδιασμό του σχετικού εξοπλισμού και του υλικού σήμανσης όσο και την εκπαίδευση των εργαζομένων με στόχο την επιτυχημένη υλοποίηση της πρωτοβουλίας του υπουργείου Ανάπτυξης” επισημαίνει μιλώντας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς.
Παράλληλα εκφράζει την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι υπάρχει μεγαλύτερη του αναμενόμενου συμμετοχή των επιχειρήσεων στο μέτρο της μόνιμης μείωσης τιμών και αισιοδοξεί ότι ο στόχος που είχε θέσει αρχικά το υπουργείο Ανάπτυξης για τους 500 κωδικούς θα ξεπεραστεί κατά πολύ. Όπως αναφέρει, δεδομένου ότι όσες επιχειρήσεις συμμετέχουν στην πρωτοβουλία θα πρέπει να αποστείλουν την έγγραφη δέσμευσή τους μέχρι τις 30 Νοεμβρίου, αναμένεται ακόμα μεγαλύτερη συμμετοχή τόσο από ελληνικές όσο και από πολυεθνικές το επόμενο διάστημα.
Εστιάζοντας στον πληθωρισμό στα τρόφιμα σημειώνει ότι θα αρχίσει να υποχωρεί τους επόμενους μήνες. Ο ίδιος ανέφερε ότι μετά από μια μακρά περίοδο συνεχόμενης ανόδου, παρατηρείται σταθεροποίηση των τιμών τους τελευταίους μήνες, γεγονός που αποτυπώνεται και στους δείκτες εάν η σύγκριση γίνει μήνα με τον μήνα. “Η πυκνή ομίχλη είναι πίσω μας” σημείωσε ο κ. Πεταλάς.
Αξιοσημείωτο σύμφωνα με τον ίδιο είναι και το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις του κλάδου προσαρμόζονται στη νέα πραγματικότητα προχωρώντας σε γενναίες προσφορές με οκτώ στα δέκα προϊόντα να είναι σε προσφορά. Άλλωστε, όπως σημειώνει, οι καταναλωτές συνηθίζουν να κυνηγάνε τις προσφορές και να μην κοιτάνε επαρκώς την τελική τιμή.
Σε ό,τι αφορά στα φαινόμενα κερδοσκοπίας και κατά πόσο δυναμιτίζουν την ακρίβεια, ο κ. Πεταλάς υπογράμμισε πως όταν κάποια εταιρεία αυξάνει τις τιμές, βλέπει τις πωλήσεις της να υποχωρούν. Και αυτό συμβαίνει, όπως είπε ο ίδιος, τα τελευταία δύο χρόνια όπου η κατανάλωση σε όγκο συρρικνώνεται λόγω του περιορισμού του διαθέσιμου εισοδήματος. Πάντως δεν παρέλειψε να διαβεβαιώσει ότι ο ανταγωνισμός στα σούπερ μάρκετ λειτουργεί κανονικά και εξέφρασε την ικανοποίησή του για αυτό.
Στο μεταξύ, οι κωδικοί που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία για τη μείωση των τιμών, έχουν ξεπεράσει τις αρχικές προσδοκίες του υπουργείου για 500 κωδικούς και μέχρι την Παρασκευή ήταν 660 από 53 εταιρείες. Πλέον, ο αναθεωρημένος στόχος του υπουργείου είναι να ξεπεράσουν τους 1.000 κωδικούς. Πρόκειται για τρόφιμα, απορρυπαντικά, καθαριστικά, προϊόντα προσωπικής φροντίδας κ.ά. Ειδικότερα, φρέσκο γάλα, το σύνολο των χλωρινών, μαρμελάδες, ζάχαρη, δημητριακά, γιαούρτι, αλλαντικά, ρύζι.
Αυστηροί έλεγχοι και πρόστιμα στην αγορά
Σούπερ μάρκετ
Την ίδια ώρα ελέγχους σε έξι ακόμα πολυεθνικές αλλά και σε 10-15 ελληνικές εταιρείες για χιλιάδες κωδικούς που διακινούν στα σούπερ μάρκετ πραγματοποιεί το υπουργείο Ανάπτυξης προκειμένου να διαπιστώσει εάν υπάρχει υπέρβαση του πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους.
Υπενθυμίζεται ότι έχουν ήδη επιβληθεί πρόστιμα συνολικού ύψους 2 εκατ. ευρώ για αθέμιτη κερδοφορία στις εταιρείες Unilever και Procter&Gamble. “Θέλουμε οι επιχειρήσεις να έχουν κέρδη να αναπτύσσονται, αλλά να τηρούν και τους νόμους” ανέφερε πρόσφατα σε δηλώσεις του ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας. Σύμφωνα με τον υπουργό, το 2023 έχουν διενεργηθεί 19.557 έλεγχοι, έχουν επιβληθεί 1.521 πρόστιμα ενώ έχουν βεβαιωθεί ή εισπραχθεί 4.348.000 ευρώ από τα 6.900.000 ευρώ πρόστιμα που έχουν επιβληθεί. Δηλαδή σχεδόν το 70% των προστίμων που έχουν επιβληθεί, μεταξύ των οποίων και τα πρόστιμα στις μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών συσκευών, έχουν είτε εισπραχθεί είτε βεβαιωθεί στην εφορία για να εισπραχθούν.
Παράλληλα, σε εξέλιξη βρίσκεται η δημιουργία της απαραίτητης τροποποίησης στην εφαρμογή της πλατφόρμας e-katanalotis, προκειμένου οι καταναλωτές που διαπιστώνουν κάποια παράβαση της νομοθεσίας να στέλνουν ακόμα και σχετικές φωτογραφίες από το ταμπελάκι σε ράφι σούπερ μάρκετ προκειμένου να διερευνηθεί άμεσα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι εκτός από την πρωτοβουλία “Μόνιμη Μείωση Τιμής” συνεχίζεται το “Καλάθι του νοικοκυριού”. Παράλληλα, με αμείωτους ρυθμούς συνεχίζονται και οι προσφορές. Σύμφωνα με τα στοιχεία εννεαμήνου της εταιρείας ερευνών NielsenIQ, κατασκευαστές και λιανέμποροι προσπαθούν να γίνουν ακόμη πιο ανταγωνιστικοί, εντείνοντας περαιτέρω την προωθητική τους ένταση, από 67,9% που ήταν στο τέλος της περασμένης χρονιάς, στο 69,1% το εννεάμηνο. Την ίδια ώρα, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζει την αυξητική του πορεία και από το 24,4%, που ήταν στο τέλος του 2022, έφτασε το 24,8% το εννεάμηνο, με όλο και περισσότερους καταναλωτές να πιστεύουν ότι η ποιότητα των προϊόντων αυτών είναι βελτιούμενη ή και εξίσου καλή με τα επώνυμα (branded) προϊόντα.
Το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων (καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τ.μ., Ηπειρωτική Ελλάδα & Κρήτη, εξαιρούμενων των νησιών) το εννεάμηνο του 2023 (στοιχεία YTD έως 1 Οκτωβρίου 2023) κινήθηκε θετικά σε αξία. Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις σε αξία αυξήθηκαν 9,2% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο. Όσον αφορά πιο συγκεκριμένα στα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα, αυτά παρουσιάζουν παρόμοια αυξητική τάση, στο +9,5%, με την ανάπτυξη αυτή να είναι καθαρά πληθωριστική, καθώς οι όγκοι πωλήσεων μειώθηκαν οριακά κατά -0,8%. Σε σχέση με τον δείκτη τιμών καταναλωτή, ο οποίος για την ίδια χρονική περίοδο βρίσκεται στο +3,6%, η αύξηση της μέσης τιμής για τα FMCGs είναι πολλαπλάσια υψηλότερη, στο +10,4%. Σε ό,τι αφορά τις επιμέρους FMCG υπερκατηγορίες, παρατηρείται ότι στα τρόφιμα & ποτά η αύξηση κατά +10,9% των τιμών επέφερε μια μεγαλύτερη συγκριτικά μείωση στους όγκους, κατά 1,5%, ενώ αντίθετα η πιο μετριοπαθής αύξηση (+4,3%) των τιμών στις κατηγορίες προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς συνδυάστηκε με αντίστοιχη αύξηση και των πωλούμενων όγκων κατά +4,5%.
Με πολύ καλούς ρυθμούς κινούνται και τα online σούπερ μάρκετ. Με βάση τα στοιχεία της Convert Group, ο τζίρος των online super market ενισχύθηκε κατά 15% στο πρώτο μισό του 2023, φτάνοντας τα 153 εκατ. ευρώ σε τιμές λιανικής συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Αξιοσημείωτη είναι επίσης η αύξηση των παραγγελιών κατά 11%, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022. Σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022 οι κατηγορίες που αυξήθηκαν σε αξία (ευρώ) online αγορών ήταν: +32% σε προϊόντα για κατοικίδια, +21% σε χαρτικά και είδη καθαρισμού, +13% σε ποτά και αναψυκτικά, +12% σε βρεφικά είδη, +12% σε κατεψυγμένα τρόφιμα, +12% σε φρέσκα τρόφιμα, +11% σε είδη αρτοποιίας, +7% σε προϊόντα περιποίησης και ομορφιάς, +6% σε συσκευασμένα τρόφιμα, ενώ τα λοιπά είδη αυξήθηκαν σε αξία (ευρώ) online αγορών κατά 9%.

Μετά τις κορώνες πολέμου από τους πολεμοκάπηλους Ευρωπαίους ηγέτες στο ίδιο “παιχνίδι” και ο ΥΠ.ΑΜ. της Ρωσίας: «Το ΝΑΤΟ ετοιμάζει επίθεση μέχρι το 2030» – «1,5 εκατ. οι νεκροί Ουκρανοί», ανέφερε στον Πούτιν
Λήξη συναγερμού στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας: Συνελήφθη Βούλγαρος για το σημείωμα για βόμβα στο κολέγιο
Συνεχίζεται το σόου γύρω από το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ: Εγγυήσεις «μαμούθ» για να μην προφυλακιστούν η σύζυγος και η αδερφή του “αρχηγού” του κυκλώματος – Που βρίσκονται τόσα χρήματα;
Δραματικές εξελίξεις: Η Πολωνία περικυκλώνει το Καλίνινγκραντ με εκατομμύρια νάρκες – «Επίθεση στον θύλακα σημαίνει πόλεμος», προειδοποιεί η Ρωσία!
Έρχεται μεγάλος πόλεμος στην Ευρώπη; Ένα βήμα πριν τη δημιουργία «στρατιωτικού Σένγκεν» για γρήγορη μετακίνηση στρατευμάτων και εξοπλισμού εν μέσω… “Ρωσικής απειλής”!
ΗΠΑ και Βενεζουέλα ένα βήμα από την πολεμική σύγκρουση: “Ο στρατός της Βενεζουέλας δεν πτοείται από τις αλαζονικές απειλές Τραμπ”, διαμηνύει το Καράκας
Απίστευτες εικόνες στην Τουρκία: Ποντίκι κάνει “πάρτι” σε βιτρίνα με μπουρέκια σε ζαχαροπλαστείο στη Σμύρνη
Στη ΜΕΘ ο Μητροπολίτης Δωδώνης Χρυσόστομος με λοίμωξη του αναπνευστικού
Συναγερμός: Τηλεφώνημα για βόμβα στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας έξω από ιδιωτικό κολέγιο
Σωκράτης Αλειφτήρας: «Πάμε σε κλιμάκωση των κινητοποιήσεων, ντροπή οι κυβερνητικές δηλώσεις» – «Εκλεισαν οι πόρτες του διαλόγου» λένε οι αγρότες!
Νίκος Παππάς: «Είχα λάθος αντίδραση» – Η “απάντηση” του Ευρωβουλευτή για την επίθεση κατά δημοσιογράφου
Σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ: Ασφυκτικές πιέσεις από τη Ζωή Κωνσταντοπούλου!- «Άλλα λόγια να αγαπιόμαστε» από τον Μυλωνάκη!-Δεν ήξερε κανέναν ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ!- Ούτε τον «Φραπέ», Ούτε τον Μαγειρία, ούτε καν τη Σεμερτζίδου!
Ρωσία: Ρεσιτάλ δηλώσεων από τον Πούτιν-«Τα γουρουνάκια οι Ευρωπαίοι ηγέτες δέθηκαν στο άρμα του Μπάιντεν περιμένοντας η χώρα μας να καταρρεύσει»
Ευρωπαϊκή Ένωση: Το Βέλγιο βάζει «ταφόπλακα» στα όνειρα των Ευρωπαίων για αρπαγή των «παγωμένων» Ρωσικών κεφαλαίων
Νίκος Παππάς: Έξαλλος ο Σωκράτης Φάμελλος τον διέγραψε από τον ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ.!- Ο ξυλοδαρμός δημοσιογράφου στο Στρασβούργο για ασήμαντη αφορμή άνοιξε τον «ασκό του Αιόλου» στην Κουμουνδούρου!