Τη νύχτα που η Χούντα συνέλαβε τη Τζένη Καρέζη μέσα στο θέατρο. Η παράσταση που σημάδεψε την Ελλάδα (Εικόνες & Βίντεο)
Μετά τον χωρισμό της με τον Ζάχο Χατζηφωτίου, η Τζένη Καρέζη εγκατέλειψε την κοσμική ζωή. Στο πλευρό του Κώστα Καζάκου, με τον οποίο παντρεύτηκε το 1968, ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με τη σκληρή πολιτική πραγματικότητα.
Η άνοδος των συνταγματαρχών στην εξουσία τη συγκλόνισε. Τον Ιούνιο το 1973, Καζάκος και Καρέζη, ανέβασαν την παράσταση το «Μεγάλο μας Τσίρκο» του Ιάκωβου Καμπανέλλη, στην οποία συμμετείχε και ο Νίκος Ξυλούρης. Ήταν ένα έργο με έντονο πολιτικό περιεχόμενο, που, αν και πέρασε από τη λογοκρισία, κατάφερε να γίνει σύμβολο κατά της χούντας.
Η ιδέα για το ανέβασμα του έργου ανήκε στο θιασαρχικό ζεύγος, που για πρώτη φορά την άνοιξη του 1972 σκέφτηκαν ν’ ανεβάσουν ένα έργο, που σύμφωνα με την Τζένη Καρέζη έπρεπε «να είναι κάτι σαν λαϊκό πανηγύρι, να κλείνει μέσα του πολλή ρωμιοσύνη και μέσα από τη σάτιρα, τον αυτοσαρκασμό, το γέλιο και το δάκρυ, να μιλήσουμε για τους καημούς και τα όνειρα της φυλής μας, για προδομένους αγώνες, για προδομένες ελπίδες και πάνω απ’ όλα για ομορφιά.
Για την ομορφιά αυτού του λαού, που δεν παύει ποτέ να αγωνίζεται, να προδίδεται, να πιστεύει και να συνεχίζει τον αγώνα του, διατηρώντας τις ρίζες του αναλλοίωτες αιώνες τώρα».
«Όλα αυτά όμως θά ’πρεπε να ειπωθούν ρωμέικα, ζεστά. Καθόλου φιλολογικά. Καθόλου εγκεφαλικά. Θά’ πρεπε, δηλαδή, να γραφτεί ένα έργο που να έχει μέσα του τους σπόρους της λαϊκής μας τέχνης. Εγχείρημα δύσκολο, άπιαστο σχεδόν», συνεχίζει την αφήγησή της η Τζένη Καρέζη.
Οι θιαάρχες απευθύνθηκαν στον σπουδαίο έλληνα θεατρικό συγγραφέα Ιάκωβο Καμπανέλλη, επειδή είχε «ταλέντο, πείρα, γνώση» και στο έργο του «χτυπάει πάντα πυρετικά, σπαρακτικά και γνήσια ο σφυγμός της ράτσας».

Ο Καμπανέλλης δέχτηκε με ενθουσιασμό την πρότασή τους κι έτσι προέκυψε το θεατρικό «Το Μεγάλο μας Τσίρκο».
Την παράσταση ανέλαβε να σκηνοθετήσει ο Κώστας Καζάκος με βοηθό τον Άρη Δαβαράκη, τα σκηνικά και τα κοστούμια έφτιαξε ο Φαίδων Πατρικαλάκης. Τα τραγούδια της παράστασης έγραψε ο Σταύρος Ξαρχάκος και τα ερμήνευε επί σκηνής ο Νίκος Ξυλούρης.
Η κίνηση και η θεατρική απόδοση της σκηνής του Καραγκιόζη διδάχτηκε από τον Ευγένιο Σπαθάρη, ο οποίος διακόσμησε το χώρο της εισόδου. Τους βασικούς ρόλους ερμήνευσαν ο Κώστας Καζάκος, η Τζένη Καρέζη, ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, ο Νίκος Κούρος, ο Τίμος Περλέγκας και ο Χρήστος Καλαβρούζος.
«Όλα αυτά όμως θά ’πρεπε να ειπωθούν ρωμέικα, ζεστά. Καθόλου φιλολογικά. Καθόλου εγκεφαλικά. Θά’ πρεπε, δηλαδή, να γραφτεί ένα έργο που να έχει μέσα του τους σπόρους της λαϊκής μας τέχνης. Εγχείρημα δύσκολο, άπιαστο σχεδόν».
Η πρεμιέρα του έργου δόθηκε στις 22 Ιουνίου 1973 στο θέατρο «Αθήναιον» της οδού Πατησίων. Αμέσως αγαπήθηκε από το κοινό κι έγινε σύμβολο του αγώνα κατά της Χούντας.
Αλληγορικά γραμμένο, κατάφερε να περάσει τις συμπληγάδες της λογοκρισίας, κρύβοντας δεκάδες μηνύματα κατά της δικτατορίας. Κάθε βράδυ γινόταν κοσμοσυρροή στο «Αθήναιον», που βρισκόταν σχεδόν απέναντι από το Πολυτεχνείο. Ανάμεσά τους και «εκπρόσωποι» του στρατιωτικού καθεστώτος, που σημείωναν και ενημέρωναν τους προϊσταμένους τους για τις αντιδράσεις των θεατών.

Οι παραστάσεις του διακόπηκαν βίαια από τη Χούντα, τον Οκτώβριο, λίγο πριν από το Πολυτεχνείο. Η Τζένη Καρέζη και ο Κώστας Καζάκος συνελήφθησαν και κρατήθηκαν στο ΕΑΤ-ΕΣΑ, ενώ συνελήφθησαν εκ νέου κατά την εξέγερση του Πολυτεχνείου.
Οι παραστάσεις του έργου συνεχίστηκαν μετά την αποφυλάκισή τους με μεγαλύτερη επιτυχία από τις 22 Δεκεμβρίου 1973. Αμέσως μετά τη Μεταπολίτευση, στις 3 Αυγούστου 1974, το έργο ξανανέβηκε με την προσθήκη των λογοκριμένων σκηνών κι ενός τραγουδιού («Το Πρόσκύνημα») στο φινάλε της παράστασης για τους νεκρούς του Πολυτεχνείου.


Κυκλοφοριακό χάος στο Χαλάνδρι: Χωρίς φανάρια η Παπανικολή λόγω της κακοκαιρίας
Σκληρό διπλωματικό “πόκερ” με φόντο την Eurovision: Ιστορικές αποχωρήσεις λόγω συμμετοχής του Ισραήλ
Κακοκαιρία Byron: Η καλύτερη… “διαφήμιση” για τη χώρα μας – Ζευγάρι Γερμανών στη Φοινικούντα πήδηξε από το παράθυρο και κολύμπησε για να σωθεί από τα ορμητικά νερά
Σπουδαία τιμητική διάκριση για τον Ντόναλντ Τραμπ: Έλαβε το βραβείο ειρήνης της FIFA – «Από τις μεγαλύτερες τιμές της ζωής μου»
Τουρκία: Ο Ερντογάν έχει «βάλει στο μάτι» την αεροπορική βάση T4 στην πόλη Χομς της Συρίας με το Ισραήλ να παρακολουθεί στενά και να είναι έτοιμο για όλα
Πόλεμος στην Ουκρανία: Η Ευρωπαϊκή Ένωση συνεχίζει να «τραβάει το σκοίνι» με τη Ρωσία!- «Ακόμη κι αν υπάρξει ειρήνη, δεν θα αγοράσουμε ξανά ρωσικό αέριο» δήλωσε ο Ευρωπαίος επίτροπος Ενέργειας
Κύπρος: Για «Τουρκική εισβολή και κατοχή» μίλησε ο Χριστοδουλίδης στο Ζελένσκι αλλά ο Ουκρανός έκανε…τον Αμερικάνο!-Στο «ντούκου» πέρασε την προσβολή ο Κύπριος πρόεδρος
Επέτειος Αλέξη Γρηγορόπουλου: Κλειστοί οι σταθμοί του μετρό «Πανεπιστήμιο» και «Σύνταγμα» αύριο Σάββατο για πολλές ώρες
Χάος στη Γραμμή 1 του Μετρό: Με την πρώτη δυνατή βροχή κατέρρευσαν τα πάντα!-Πλημμυρισμένοι σταθμοί, ανελκυστήρες και κυλιόμενες εκτός λειτουργίας!- Με κουβάδες και μπουκάλια παλεύουν εργαζόμενοι και επιβάτες!
Ουκρανία: «Έφαγαν» πίκρα οι Ουκρανοί με τη νέα Εθνική Στρατηγική Ασφαλείας του Τραμπ!-Φόβοι για διπλωματική απομόνωση του Ζελένσκι!
Τουρκία: «Τρίβει τα χέρια του» ο Ερντογάν!- «Παροπλίζει» άμεσα τους Ρωσικούς S-400 και ξαναμπαίνει στο πρόγραμμα των F-35 του Τραμπ! Πανηγυρίζει ο τουρκόφιλος πρέσβης των ΗΠΑ στην Τουρκία, Τομ Μπαράκ!
ΗΠΑ: Ο Τραμπ τα αλλάζει όλα!- «Τελεσίγραφο» στους Ευρωπαίους- «Αν θέλετε πολέμους, θα αναλάβετε τον έλεγχο του NATO έως το 2027»
Λειψυδρία: Πόσο αύξησε τα αποθέματα νερού η κακοκαιρία Byron-Μικρή αλλά σημαντική «ανάσα» για την Αττική!
Politico: Πώς ο Πούτιν έχει καταφέρει να αντικαθιστά συνεχώς τους νεκρούς και τραυματίες στρατιώτες του στα μέτωπα της Ουκρανίας
Ρωσία: «Εσύ δεν είσαι καν στο παιχνίδι λόγω πεισματικής βλακείας»- Ο Ντιμίτριεφ απάντησε στο σχόλιο του Φρίντριχ Μερτς για «παιχνίδια» των Αμερικάνων στον πόλεμο της Ουκρανίας