Τουρκία: Πώς έχει καταφέρει ο Ερντογάν να κάνει ό,τι…θέλει με το ρωσικό πετρέλαιο στην Ευρώπη και να μη δίνει λογαριασμό σε κανέναν

Ο υπουργός Ενέργειας της Τουρκίας, Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ, ξεκαθάρισε σε τηλεοπτική συνέντευξη ότι η χώρα θα συνεχίσει να προμηθεύεται φυσικό αέριο από τη Ρωσία, παρά τη συμφωνία με τις ΗΠΑ για αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).

Τουρκία: Πώς έχει καταφέρει ο Ερντογάν να κάνει ό,τι…θέλει με το ρωσικό πετρέλαιο στην Ευρώπη και να μη δίνει λογαριασμό σε κανέναν

Οι δηλώσεις αυτές έρχονται μετά την… «ελαφριά προτροπή» του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ προς τον Ταγίπ Ερντογάν να σταματήσει τις αγορές ρωσικού πετρελαίου. Ο Ερντογάν, ωστόσο, όχι μόνο αγνόησε το αίτημα, αλλά το έκανε με τρόπο που αφήνει σαφές ότι η Άγκυρα έχει δικό της δρόμο.

Στο πλαίσιο των σχέσεων με τη Ρωσία, υπενθύμισε ότι ο Τούρκος πρόεδρος είχε πρόσφατα φιλική και εποικοδομητική συνάντηση στη Σαγκάη με τον Βλαντίμιρ Πούτιν, όπου συζητήθηκαν και θέματα φυσικού αερίου.

Όσον αφορά το πετρέλαιο, ο Μπαϊρακτάρ εξήγησε ότι οι εισαγωγές δεν γίνονται από κρατική εταιρεία όπως η BOTAS στο φυσικό αέριο, αλλά από ιδιωτικές εταιρείες και διυλιστήρια. Η κυβέρνηση δεν μπορεί να επιβάλλει εμπορικές επιλογές σε ιδιωτικές επιχειρήσεις, ούτε να υπαγορεύσει από πού θα προμηθεύονται πετρέλαιο. Με άλλα λόγια, αν ο προμηθευτής είναι η Ρωσία, αυτό δεν αποτελεί κυβερνητικό πρόβλημα.

Και γιατί ακριβώς είπε «όχι» ο Ερντογάν στον Τραμπ;
Η Τουρκία λειτουργεί πρακτικά ως μεσάζων, κατακλύζοντας την αγορά της Ανατολικής Ευρώπης με ρωσικό πετρέλαιο και αποκομίζοντας τεράστια κέρδη. Σύμφωνα με το energyworld.ro, μεγάλες ποσότητες τουρκικού ντίζελ από ρωσικό αργό καταλήγουν στην αγορά της Ρουμανίας.

Τουρκία: Πώς έχει καταφέρει ο Ερντογάν να κάνει ό,τι…θέλει με το ρωσικό πετρέλαιο στην Ευρώπη και να μη δίνει λογαριασμό σε κανέναν

Το πρώτο εξάμηνο του 2025, η Ρουμανία εισήγαγε 934.000 τόνους ντίζελ, εκ των οποίων οι 477.000 τόνοι (πάνω από το μισό) προήλθαν από την Τουρκία, αξίας 296 εκατ. ευρώ.

Η Τουρκία, δεύτερος μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού αργού μετά την Ινδία, παρακάμπτει το εμπάργκο της ΕΕ (με εξαιρέσεις όπως η Ουγγαρία και η Σλοβακία), διυλίζει φθηνό ρωσικό πετρέλαιο και εξάγει καύσιμα, δημιουργώντας αθέμιτο ανταγωνισμό. Αυτό απειλεί τις εξαγωγές καυσίμων της Ρουμανίας προς την Ουκρανία μέσω του λιμανιού της Κωνστάντζας, που αποτελεί ζωτική πηγή εσόδων (47% του όγκου φορτίου το 2025).

Η Ουκρανία, από τον Οκτώβριο, ενισχύει τους ελέγχους στις παραδόσεις καυσίμων, με πιθανή παράταση των ελέγχων σε περίπτωση «ύποπτων» αποστολών, συμπεριλαμβανομένων αυτών από την Τουρκία.

Παράλληλα, συνεχίζεται ακάθεκτος και ο λεγόμενος «σκιώδης στόλος» της Ρωσίας, που μεταφέρει πετρέλαιο παρά τις δυτικές κυρώσεις, με συμμετοχή και ελληνικών δεξαμενόπλοιων. Τον Ιούλιο, αυτά τα πλοία μετέφεραν το 36% των συνολικών αποστολών ρωσικού πετρελαίου. Με άλλα λόγια, το ρωσικό πετρέλαιο φτάνει και στην Ευρώπη μέσω ελληνικών πλοίων, αλλά για τους Έλληνες εφοπλιστές κάθε πιθανή πώληση θα συνοδευόταν από τσουνάμι κυρώσεων.

Στην Τουρκία όμως; Πουλάνε όσο θέλουν, όπου θέλουν και κανείς δεν τους αγγίζει.

Exit mobile version