Σαν σήμερα πριν από 25 χρόνια η Ελλάδα βιώνει ένα από τα πιο τραγικά ναυάγια της ιστορίας της. Το επιβατηγό-οχηματαγωγό «Εξπρές Σάμινα» προσκρούει στις λεγόμενες «Πόρτες», δύο βραχονησίδες λίγο έξω από το λιμάνι της Πάρου και βυθίζεται, με αποτέλεσμα τον θάνατο 81 ανθρώπων.
Το «Σάμινα» ήταν επιβατηγό-οχηματαγωγό φέρι κλειστού τύπου, που είχε κατασκευαστεί το 1966 στη Γαλλία και με το πέρασμα των χρόνων είχε υποστεί φθορές ενώ είχε καταγγελθεί ότι χρησιμοποιούσε «πατέντες» που επηρεάζουν την αξιοπλοΐα.
Την ημέρα του ναυαγίου, εκτελούσε το δρομολόγιο Πειραιάς, Πάρος, Νάξος, Ικαρία, Σάμος, Πάτμος και Λειψοί. Το βράδυ της 26ης Σεπτεμβρίου, περίπου στις 22:12, ενώ το πλοίο πλησίαζε την Παροικιά, προσέκρουσε στις βραχονησίδες «Πόρτες», μόλις 2 ναυτικά μίλια έξω από το λιμάνι, με ταχύτητα ήταν περίπου 18 κόμβοι.
Η σύγκρουση προκάλεσε ρήγμα στα δεξιά ύφαλα του πλοίου, μήκους περίπου τριών μέτρων, στη βάση του δεξιού πτερυγίου ευστάθειας. Μέσα σε ελάχιστα λεπτά, το νερό εισήλθε στο μηχανοστάσιο, προκαλώντας διακοπή ρεύματος και απώλεια ελέγχου.
Καθώς το πλοίο έγειρε προς τα δεξιά και κλιμακώθηκε ο πανικός, άρχισε η διαδικασία εκκένωσης. Όμως λόγω προβλημάτων — όπως μη λειτουργία εφεδρικής ηλεκτρογεννήτριας, μη επαρκής λειτουργία των συστημάτων ασφαλείας, και πιθανές παραλείψεις του πληρώματος – η κατάσταση εξελίχθηκε τραγικά.
Λέγεται ότι το πλοίο βυθίστηκε πλήρως μέσα σε περίπου 25-30 λεπτά από την πρόσκρουση.
Σε πολύ δύσκολες καιρικές συνθήκες, με ανέμους που φυσούσαν 7-8 μποφόρ, ξεκίνησαν οι επιχειρήσεις διάσωσης από πλοία του Λιμενικού, ψαράδες της Πάρου και της Αντιπάρου, άλλα εμπορικά σκάφη και δύο βρετανικά πολεμικά πλοία (Λίβερπουλ και Ελίζαμπεθ).
Ο απολογισμός ήταν βαρύς: 81 νεκροί και περίπου 457 διασωθέντες. Μεταξύ των θυμάτων ήταν και ο υπολιμενάρχης Πάρου, Δημήτρης Μάλαμας, ο οποίος υπέστη καρδιακή προσβολή μέσα στην προσπάθεια διάσωσης.
Αμέσως μετά το ναυάγιο, η εισαγγελία Σύρου άσκησε ποινικές διώξεις για ανθρωποκτονία με ενδεχόμενο δόλο κατά του πλοιάρχου, του υποπλοιάρχου, του χειριστή πηδαλίου και του δόκιμου πλοιάρχου, καθώς και κατά παντός υπευθύνου.
Η πλοιοκτήτρια εταιρεία κατηγορήθηκε επίσης για έκθεση επιβατών σε κίνδυνο.
Ο πλοίαρχος Βασίλειος Γιαννακής και ο υποπλοίαρχος Αναστάσιος Ψυχογιός κρίθηκαν προφυλακιστέοι, ενώ ο πηδαλιούχος και ο δόκιμος αφέθηκαν ελεύθεροι με χρηματική εγγύηση.
Η δίκη ξεκίνησε το 2005 και την 27η Φεβρουαρίου 2006 εκδόθηκε η απόφαση: κρίθηκε ότι το πλοίο ήταν αξιοπλόο, ότι οι βάρκες ήταν σε καλή κατάσταση, και ότι η πρόσκρουση οφειλόταν κυρίως σε «κακή διακυβέρνηση», με κύρια ευθύνη του υποπλοιάρχου. Επίσης, κρίθηκε ότι οι υδατοστεγείς θύρες δεν ήταν κλειστές, επιτείνοντας τη βύθιση.
Η ετυμηγορία προκάλεσε αντιδράσεις και σχόλια, δεδομένου ότι πολλοί θεώρησαν πως δεν αποδόθηκαν πλήρως οι ευθύνες στην εταιρεία ή στο κράτος.
Στιγμές ηρωισμού και απελπισίας
Μετά το ναυάγιο επικράτησαν στιγμές απελπισίας αλλά και ηρωισμού. Πτώματα ξεβράζονταν στη θάλασσα ενώ απλός κόσμος βουτούσε για να δει αν μπορεί να σώσει κάποιον.
Ο καμαρότος Θέμης Κυπριώτης θεωρείται από πολλούς ήρωας αφού φέρεται να θυσίασε τη ζωή του προσπαθώντας να σώσει βρέφος 16 μηνών και άλλους επιβάτες, δίνοντας το δικό του σωσίβιο.
Μια επιβάτης, η Μαρία Βασιλάκη, αφηγείται ότι άκουσε έναν μεσήλικα ναυτικό (Γ. Σκρίνος) να της φωνάζει «Κοίταξέ με στα μάτια! Το πλοίο βυθίζεται! Πρέπει αυτήν τη στιγμή να πέσεις στη θάλασσα για να σωθείς».
Άλλοι επιβάτες μιλούν για τις στιγμές πανικού: το απόλυτο σκοτάδι όταν κόπηκε το ρεύμα, το χάος, ανθρώπους που έπεφταν στη θάλασσα χωρίς σωσίβια, την αδυναμία συνεννόησης και καθοδήγησης.
Σήμερα, δεκαετίες μετά, η τραγωδία αυτή εξακολουθεί να αποτελεί σημείο αναφοράς στην ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας και στις προσπάθειες για βελτίωση των μέτρων ασφάλειας.

Τραγωδία στην Αλεξανδρούπολη: Ζευγάρι βρέθηκε νεκρό μέσα στο σπίτι του από αναθυμιάσεις γεννήτριας βενζίνης
Κακοκαιρία Byron: Διακοπές κυκλοφορίας και πολλά προβλήματα αυτή την ώρα στην Αττική
Οι αγρότες κλιμακώνουν τις κινητοποιήσεις: Στήνουν μπλόκο και στον κόμβο Δερβενίου
Δυνάμεις των ΗΠΑ έπληξαν ακόμη ένα ταχύπλοο σκάφος, που μετέφερε ναρκωτικά στον Ανατολικό Ειρηνικό – Τουλάχιστον τέσσερις οι νεκροί
Ένα βήμα πριν τον όλεθρο και οι πολεμοκάπηλοι Ευρωπαίοι ηγέτες συνεχίζουν να είναι… “επιφυλακτικοί” απέναντι στους Αμερικανούς απεσταλμένους και τις προσπάθειες των ΗΠΑ για τον τερματισμό του Ρωσο-Ουκρανικού πολέμου
“Πράσινο φως” από τις ΗΠΑ για πώληση χιλιάδων βομβών, διαφόρων τύπων, αξίας 2,68 δισ. δολαρίων στον Καναδά
Τραμπ για Ουκρανία: «Έπρεπε να είχαν κάνει την συμφωνία νωρίτερα – Τώρα πολλά πράγματα είναι εναντίον τους»
“Καταπέλτης” κατά του Τσίπρα ο Αλαβάνος: “Το μόνο που έχει να κάνει, είναι να γονατίσει και να πει συγγνώμη, διότι ενέκρινε το τρίτο Μνημόνιο, που κατακρεούργησε την Ελλάδα”
Ο Κέννεντι καταγγέλλει την Pfizer για τα εμβόλια mRNA: «Ήξεραν από την αρχή ότι ήταν άχρηστο» – «Όλα τα πειράματά τους είχαν αποτύχει»
7 Οκτωβρίου – Γιορτή σήμερα: Η Εκκλησία μας τιμά τη μνήμη των Αγίων Σεργίου και Βάκχου
Με την πρώτη δυνατή βροχή η Αθήνα έγινε «Βενετία» – Δήμοι, Πολιτική Προστασία και Κρατικός Μηχανισμός ανύπαρκτοι
Ντόναλντ Τραμπ: «Αυτό θα είναι ένα μεγάλο θαύμα» – Υπεγράφη η ειρηνευτική συμφωνία μεταξύ Κονγκό και Ρουάντας στην Ουάσινγκτον, ενώ οι συγκρούσεις μαίνονται
Η κακοκαιρία «Byron» σφυροκοπά τη χώρα: «Αγριεύουν» ακόμη περισσότερο τα καιρικά φαινόμενα τις επόμενες ώρες – Η πρόγνωση και το επικαιροποιημένο δελτίο της ΕΜΥ
“Σεισμός” από τα σκάνδαλα στην Ουκρανία: Μετά τον Γέρμακ ήρθε και η σειρά του Ζελένσκι να “πέσει”;
Το Τουρκικό Υπουργείο Άμυνας ανακοίνωσε, πως θα καταστρέψει την Ασπίδα του Αχιλλέα που εξήγγειλε ο Νίκος Δένδιας και καλεί την Ελλάδα να μην ενισχύει την άμυνα των νησιών της