Αλάσκα: Συγκλονίζει η στιγμή της συντριβής F-35 – Επί 50 λεπτά προσπαθούσε να λύσει το πρόβλημα ο πιλότος

Ο πιλότος εκτοξεύτηκε με ασφάλεια, υπέστη μόνο ελαφρά τραύματα, αλλά το μαχητικό αεροσκάφος αξίας 200 εκατομμυρίων δολαρίων καταστράφηκε ολοσχερώς.

Αλάσκα: Συγκλονίζει η στιγμή της συντριβής F-35 – Επί 50 λεπτά προσπαθούσε να λύσει το πρόβλημα ο πιλότος

Σοκ προκαλεί το βίντεο που δημοσιεύθηκε και δείχνει τη συντριβή ενός F-35 της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ στην αεροπορική βάση Eielson, κοντά στο Fairbanks της Αλάσκας.

Σύμφωνα με την έκθεση του ατυχήματος, ο πιλότος του F-35 αφιέρωσε περίπου 50 λεπτά προσπαθώντας να επιλύσει το τεχνικό πρόβλημα που εμφανίστηκε στο αεροσκάφος, σε τηλεδιάσκεψη με μηχανικούς της κατασκευάστριας εταιρείας Lockheed Martin. Όταν αντιλήφθηκε ότι η προσπάθεια ήταν μάταιη, εκτινάχθηκε από το αεροσκάφος λίγα δευτερόλεπτα πριν τη συντριβή, στις 28 Ιανουαρίου.

Παρά τον κίνδυνο, ο πιλότος επέζησε με ελαφρά τραύματα, όμως το F-35, αξίας 200 εκατομμυρίων δολαρίων, καταστράφηκε ολοκληρωτικά.

Η έρευνα της Πολεμικής Αεροπορίας κατέληξε ότι η κύρια αιτία της συντριβής ήταν ο πάγος που είχε σχηματιστεί στις υδραυλικές γραμμές της μύτης και των κύριων συστημάτων προσγείωσης, εμποδίζοντας την πλήρη ανάπτυξή τους.

Μετά την απογείωση, ο πιλότος προσπάθησε να ανασύρει το σύστημα προσγείωσης, χωρίς επιτυχία. Κατά την επαναφορά του, το σύστημα μπλόκαρε σε γωνία προς τα αριστερά, δημιουργώντας προβλήματα ισορροπίας. Οι συνεχείς προσπάθειες διόρθωσης οδήγησαν το αεροσκάφος να «πιστέψει» ότι βρισκόταν ήδη στο έδαφος, κάτι που τελικά προκάλεσε την πτώση του.

Στην προσπάθειά του να αντιμετωπίσει το πρόβλημα, ο πιλότος συμβουλεύτηκε τις λίστες ελέγχου του συστήματος και συμμετείχε σε τηλεδιάσκεψη με πέντε μηχανικούς της Lockheed Martin, μεταξύ των οποίων ανώτερος μηχανικός λογισμικού, μηχανικός ασφάλειας πτήσης και τρεις ειδικοί στα συστήματα προσγείωσης.

Αλάσκα: Συγκλονίζει η στιγμή της συντριβής F-35 – Επί 50 λεπτά προσπαθούσε να λύσει το πρόβλημα ο πιλότος

Ο πιλότος επιχείρησε δύο προσγειώσεις τύπου «touch and go», προσπαθώντας να ισιώσει τον μπλοκαρισμένο τροχό της μύτης. Παρά τις προσπάθειες, ο μπροστινός τροχός δεν επανήλθε, με αποτέλεσμα να παγώσουν τόσο το αριστερό όσο και το δεξί κύριο σύστημα προσγείωσης και να μην είναι δυνατή η κανονική προσγείωση.

Σε αυτό το σημείο, οι αισθητήρες του F-35 κατέγραψαν ότι το αεροσκάφος ήταν στο έδαφος, ενεργοποιώντας την «αυτοματοποιημένη λειτουργία εδάφους» του υπολογιστικού συστήματος. Η επιθεώρηση στα συντρίμμια έδειξε ότι περίπου το ένα τρίτο του υγρού στα υδραυλικά συστήματα ήταν νερό, κάτι που δεν θα έπρεπε να υπάρχει.

Παρόμοιο πρόβλημα εμφανίστηκε και σε άλλο F-35 στην ίδια βάση εννέα ημέρες αργότερα, αλλά εκείνο κατάφερε να προσγειωθεί χωρίς περιστατικά. Η Lockheed Martin είχε εκδώσει οδηγίες συντήρησης για αισθητήρες F-35 σε ακραίες θερμοκρασίες τον Απρίλιο του 2024, περίπου εννέα μήνες πριν τη συντριβή, προειδοποιώντας ότι το ζήτημα θα μπορούσε να δυσχεράνει τον έλεγχο του αεροσκάφους.

Τη στιγμή της συντριβής, η θερμοκρασία ήταν -1°F (-18°C). Η Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων της Πολεμικής Αεροπορίας διαπίστωσε ότι η λήψη αποφάσεων εν πτήσει, η έλλειψη εποπτείας για τα υδραυλικά υγρά και η μη σωστή τήρηση των διαδικασιών συντήρησης συνέβαλαν στη μοιραία πτώση του F-35.

Exit mobile version