Πολλοί επέμεναν πως η φωτιά μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων στην κοιλάδα των Τεμπών δημιουργήθηκαν από τα έλαια σιλικόνης που χύθηκαν από τις μπαταρίες (μετασχηματιστές) των δύο αμαξοστοιχιών, ωστόσο αυτή η εκδοχή απορρίπτεται πλέον και από επίσημο φορέα οριστικά και αμετάκλητα.
Κι αυτό γιατί, σύμφωνα με το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, οι μπαταρίες ήταν άθικτες. Μόνο μία είχε στραβώσει λίγο.
Αυτό εξηγήθηκε αναλυτικά και στην βραδινή εκπομπή της Πέμπτης (27/2) στον ΑΝΤ1, “Πρόσωπο με πρόσωπο” με τον Νίκο Χατζηνικολάου. Κατόπιν ερώτησης του δικηγόρου Γιάννη Μαντζουράνη, μέλους της ΚΕ του ΣΥΡΙΖΑ.
Ρώτησε λοιπόν τον Χρήστο Παπαδημητρίου, πρόεδρο σιδηροδρομικού τομέα ΕΟΔΑΣΑΑΜ, αν οι μπαταρίες που είχαν έλαια σιλικόνης “Είχαν σπάσει; Είχαν διαλυθεί; Είχαν χυθεί; Ή μερικές μπαταρίες είναι άθικτες;”
Ο κ. Παπαδημητρίου απάντησε, “μερικές μπαταρίες είναι άθικτες και ένας μόνο μετασχηματιστής, μοναδικός, έχει στραβώσει”.
“Άρα δεν έφυγαν έλαια σιλικόνης” συμπέρανε ο κ. Μαντζουράνης, με τον Χρήστο Παπαδημητρίου να συμφωνεί.
Εξάλλου, το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ ήταν σαφές ότι υπήρχε μεταφορά άγνωστης καύσιμης ύλης.
Σε 2-3 κλειστά σημεία των δύο αμαξοστοιχιών και κυρίως στην εμπορική, φαίνεται πως είχαν κατανεμηθεί οι 2,5 τόνοι εύφλεκτου υλικού, το οποίο δεν είχε δηλωθεί και προκάλεσε τη μεγάλη φωτιά μετά τη μετωπική σύγκρουση των δύο τρένων, στην κοιλάδα των Τεμπών, με αποτέλεσμα τον θάνατο 57 ανθρώπων.
Για πρώτη φορά, επίσημος φορέας αναφέρει πως κάτι άγνωστο, ένα φορτίο που δεν είχε δηλωθεί, μεταφέρονταν στην αμαξοστοιχία σε κλειστά σημεία της, κι όχι στο ανοιχτό μπροστινό που μετέφερε λαμαρίνες και έλεγαν, “δεν υπάρχει δεξαμενή, πώς μεταφέρθηκε”.
Σύμφωνα με τον Βασίλη Λαμπρόπουλο, φαίνεται εμπλοκή κρατικών υπαλλήλων στην μεταφορά του άγνωστου καυσίμου. Όπως ανέφερε όμως ο αστυνομικός συντάκτης, λιγοστεύουν οι πιθανότητες για την μεταφορά του εύφλεκτου υλικού, ώστε να γίνει λαθρεμπόριο καυσίμων και πλέον εξετάζονται άλλες πτυχές της μεταφοράς αυτής.
Παράλληλα, οι Αρχές ερευνούν και “την περίεργη βλάβη” στις μηχανές, όπως είπε χαρακτηριστικά ο Βασίλης Λαμπρόπουλος που έφεραν την καθυστέρηση του δρομολογίου
Υπάρχει μία σχετική σαφήνεια στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ που έχει στοιχεία βασιμότητας και αναπτύσσει το σενάριο πως το εύφλεκτο υλικό, μεταφέρθηκε σε κλειστά σημεία της αμαξοστοιχίας κι όχι στα μπροστινά ανοιχτά βαγόνια, τα οποία μετέφεραν λαμαρίνες.
Καταπέλτης το πόρισμα
Στην έκθεση 180 σελίδων προκύπτει η υπολειτουργία του ΟΣΕ με την έλλειψη προσωπικού, η απουσία ελέγχων και η μη τήρηση των κανονισμών ασφάλειας οδήγησαν στη σύγκρουση. Το αλαλούμ στον χώρο της τραγωδίας από τα συνεργεία διάσωσης και το “μπάζωμα” του χώρου που δυσκόλεψε τη συλλογή στοιχείων για την ανάλυση των δεδομένων. Εκτός αυτών, φαίνεται η ύπαρξη άγνωστου καυσίμου που προκάλεσε την πυρκαγιά, από την οποία βρήκαν τον θάνατο 57 επιβάτες, ενώ προφανώς η μη ολοκλήρωση της σύμβασης 717 για την τηλεδιοίκηση, συνέβαλε αποφασιστικά στην τραγωδία.
Μετά την παρουσίαση το πόρισμα θα σταλεί στον εφέτη ανακριτή για να ενταχθεί στη δικογραφία για το σιδηροδρομικό δυστύχημα.