Διαστάσεις επιδημίας τείνει να λάβει το φαινόμενο των αντιδράσεων εναντίον των αντισυμβατικών παραστάσεων που ανεβαίνουν το φετινό καλοκαίρι στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου ανοίγοντας μια μεγάλη συζήτηση για τα ενδεχόμενο όρια που θέτουν συγκεκριμένα κείμενα και χώροι αλλά και για το κατά πόσο το κοινό είναι ενημερωμένο για το έργο που προσέρχεται να παρακολουθήσει και επαρκώς εξοικειωμένο να επεξεργαστεί τις δυσνόητες ενίοτε αναφορές και του κρυφούς συμβολισμούς πίσω από τις επιλογές του εκάστοτε σκηνοθέτη.
Μετά τον σάλο που ξεσήκωσαν, την προηγούμενη εβδομάδα, οι «Σφήκες» της Λένας Κιτσοπούλου, το πεδίο της αντιπαράθεσηςς μεταφέρθηκε το τελευταίο 48ωρο στην σύγχρονη εκδοχή της «Μήδειας» του Ευριπίδη που παρουσίασε ο ρηξικέλευθος Γερμανός σκηνοθέτης Φρανκ Κάστορφ, τα βράδια της Παρασκευής και του Σαββάτου, στο αργολικό θέατρο, με μια ομάδα εκλεκτών πρωταγωνιστών μεταξύ των οποίων οι Μαρία Ναυπλιώτου, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Στεφανία Γουλιώτη, Σοφία Κόκκαλη, Αγγελική Παπούλια Νίκος Ψαρράς, Αινείας Τσαμάτης και Νικόλας Χανακούλας.

Βασικό σημείο της αρνητικής κριτικής που δέχτηκε η παράσταση αποτέλεσε το απροσδόκητο σκηνικό της το οποίο ενόχλησε μια μερίδα των θεατών, από τα πρώτα κιόλας λεπτά της άφιξής τους: Τέσσερα αντίσκηνα και γύρω τους, σκορπισμένα, δεκάδες πλαστικά μπουκάλια και δέματα σκουπιδιών είχαν καταλάβει στην ορχήστρα του αρχαίου θεάτρου ενώ στην γιγαντοοθόνη που βρισκόταν στο βάθος δέσποζε μια μισογκρεμισμένη φωτεινή επιγραφή της Coca Cola.
«Μα είναι δυνατόν να γεμίζουν με σκουπίδια την Επίδαυρο» ήταν το βασικό ερώτημα που διατυπώθηκε μετ΄ επιτάσεως τόσο από κάποιους θεατές όσο και από χρήστες των social media που είδαν τις φωτογραφίες που κυκλοφόρησαν, λίγες ώρες αργότερα, επιδιδόμενοι σε έναν δεύτερο γύρω απαξιωτικών σχολίων για τις φετινές επιλογές του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.Η δυσαρέσκεια για το σκηνικό, σε συνδυασμό με την μαραθώνια διάρκεια της παράστασης – ξεπερνούσε τις τρεις ώρες και μάλιστα σε συνθήκες ισχυρού καύσωνα – ήταν οι βασικές αιτίες που έκανε κάποιους θεατές να αποχωρήσουν, και τα δύο βράδια, αρκετά πριν το φινάλε.
Θα προσπαθήσω να είμαι αντικειμενική, γιατί λατρεύω το αρχαίο δράμα, τραγωδίες και κωμωδίες. Είναι άλλο πράγμα η διασκευή κάποιου αρχαίου κειμένου κι είναι τελείως διαφορετικό ο σφετερισμος του ονόματος μεγάλου αρχαίου δραματουργού για να προσελκύσει το κοινό, το οποίο τελικά θα… pic.twitter.com/Na6FttlDeo
— Depie Mark (@depie_mark) July 22, 2023
Πριν λιγο ελαβα αυτην την φωτο απο την αδερφη μου που βρίσκεται στην #Επίδαυρο νομιζοντας οτι θα παρακολουθησει Μήδεια.Μου ανεφερε οτι εφυγαν πολλοι φωναζοντας ΝΤΡΟΠΗΗΗΗΗΗΗ!!!!!Ρε ειστε σκουπιδια ξεφτιλισμενα!!!Αυτες τις μεταμοντερνες μ@λακιες να τις παιζεται σπιτια σας! pic.twitter.com/Gy49iinY4M
— Afroditi. (@Afrodit98675861) July 22, 2023
Ο ίδιος ο σκηνοθέτης, ωστόσο, ο οποίος δεν έχει κερδίσει τυχαία του «μετρ της αποδόμησης» και ποντάρει διαχρονικά στις διαφωνίες, είχε προβλέψει αυτές τις αντιδράσεις γι΄ αυτό και τις συμπεριέλαβε στο κείμενό του υπό τη μορφή αυτοσαρκασμού: «Έχει μείνει κανείς θεατής ή έφυγαν όλοι;» ρωτούσε με νόημα ο Νίκος Ψαρράς.

Οι πέντε Μήδειες
Όχι μία, ούτε δύο αλλά πέντε διαφορετικές Μήδειες επέλεξε να παρουσιάσει ο Κάστορφ στην Επίδαυρο θέλοντας να υποστηρίξει τη βασική πεποίθησή του πως «σε κάθε γυναίκα υπάρχει η δυνατότητα μιας Μήδειας αλλά κάθε φορά με κάτι το διαφορετικό γιατί κάθε άνθρωπος ερμηνεύει ή καταλαβαίνει αλλιώς αυτόν τον ρόλο». Έχοντας συνδυάσει το κείμενο του Ευριπίδη με αναφορές κειμένων του Χάινερ Μύλλερ και ποιημάτων του Ρεμπώ, επιχείρησε να οικοδομήσει, μέσω μια σφικτής δραματουργίας, ένα σύγχρονο έργο που καυτηριάζει την πατριαρχία, τον καπιταλισμό, τον ιμπεριαλισμό, την κλιματική κρίση, το προσφυγικό και άλλα θέματα που απασχολούν την εποχή μας.

Οι Μήδειές του ήταν θύματα και θύτες ταυτόχρονα, όπως άλλωστε και η πρωταγωνίστρια της αρχαίας τραγωδίας, αντιπροσωπεύοντας τους καταπιεσμένους λαούς του σήμερα που προσπαθούν μάταια να επιβιώσουν με την εξέγερση να μοιάζει πλέον ως η μοναδική διέξοδος. Τροφή για σκέψη και προβληματισμό.
Κατά γενική ομολογία οι ερμηνείες των πέντε γυναικών – πρωταγωνιστριών της παράστασης ήταν εξαιρετικές, δουλεμένες, πειθαρχημένες και υπηρετούσαν απόλυτα το όραμα του σκηνοθέτη το οποίο υποστηρίχθηκε πολύ καλά και μουσικά από μια πολύχρωμη παλέτα ρυθμών και μελωδιών που περιελάμβανε από Τζιμ Μόρισον και Ντέμη Ρούσσο μέχρι Αρλέτα.

Πόλεμος στην Ουκρανία: Νέα συνάντηση της «Συμμαχίας των Προθύμων» για τις εγγυήσεις ασφαλείας στην Ουκρανία ανακοίνωσε ο Μακρόν
Πόλεμος στην Ουκρανία: «Σύντομα θα στείλουμε στις ΗΠΑ αντιπρόταση 20 σημείων για την ειρήνη»- Τα γυρνάει και προσπαθεί να μείνει γαντζωμένος στην εξουσία ο Ζελένσκι;
Πειραιάς: Αυτά είναι τα δύο τέρατα που κακοποιούσαν σεξουαλικά τα παιδάκια 2 και 4 ετών-Στη δημοσιότητα τα στοιχεία του 20χρονου Ρουμάνου και του 40χρονου Αλβανού
Πόπη Παπανδρέου: Αυτή είναι η Eυρωπαία εισαγγελέας που κάνει τους ισχυρούς της Ελλάδας να χάνουν τον ύπνο τους σύμφωνα με το Politico!
Έγκλημα στη Φοινικούντα: Ο ανιψιός κατηγορείται ως εντολέας της δολοφονίας – Μυστήριο ποιος πυροβόλησε
Δολοφονία Γιάννη Λάλα: Στην Ευελπίδων οι 6 συλληφθέντες για την δολοφονία του- Αναζητούνται άλλο 2!
ΗΠΑ: Οι Αρχές θα ζητούν το ιστορικό 5ετίας των social media όλων των ξένων τουριστών!
Ρωσία: «Περιμένουμε την απάντηση των ΗΠΑ για την ανανέωση της Συνθήκης New START για τα πυρηνικά όπλα»
Παντελής Παντελίδης: «Άδικη η απόφαση για τα 39.000 ευρώ, εγώ ήμουν άστεγη στην Αθήνα» είπε η Μίνα Αρναούτη- Γιατί δε μιλάει πια με τη Φρόσω Κυριακού
Politico: «Αυτή τη στιγμή ο ισχυρότερος σε όλη την Ευρώπη είναι…ο Τραμπ!»-Στην κορυφή της λίστας με τους 28 πιο ισχυρούς στην Ευρώπη ο Αμερικανός Πρόεδρος αναδεικνύει την ηγετική κρίση αλλά και την κρίση αξιών στη Γηραιά ήπειρο!
Αμαλιάδα: 14χρονος εκβίαζε για εβδομάδες 12χρονο και κατάφερε να του αποσπάσει 8.200 ευρώ!- Μαφιόζικες διαστάσεις έχει πάρει πλέον η βία μεταξύ ανηλίκων στην Ελλάδα!
Αγροτικές κινητοποιήσεις: Υπάρχει περίπτωση να μπούνε οι αγρότες στην Αθήνα;- Συναγερμός στις Αρχές για πιθανό αποκλεισμό του Λεκανοπεδίου!- Σε πανικό το «σύστημα Μητσοτάκη» παρακολουθεί στενά τους αγρότες για να προλάβει τον… αιφνιδιασμό!
Ουκρανία: Αυτός είναι ο πόλεμος της «επόμενης μέρας» στην Ουκρανία!- «Σκυλομαχίες» ανάμεσα σε αμερικανικούς και ευρωπαϊκούς κολοσσούς για ανοικοδόμηση της χώρας
Ζάκυνθος: Στις 15:00 το τελευταίο αντίο στον 2χρονο Λίο!-Το πίτμπουλ μεταφέρθηκε σε κέντρο περίθαλψης αδέσποτων ζώων για αξιολόγηση
Κρεμλίνο: «Συμφωνούμε με όσα είπε ο Ντόναλντ Τραμπ για την Ουκρανία»