Ένα πόρισμα που πέρα από κάθε αμφιβολία αποτελεί κόλαφο για όλο το σύστημα λειτουργίας του σιδηρόδρομου στην Ελλάδα αλλά και για την έκρηξη μετά τη σύγκρουση, παρουσίασε σήμερα ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών.

Το πόρισμα διαπίστωσε σειρά ελλείψεων και εικόνα διάλυσης στον σιδηρόδρομο με ευθύνη των κυβερνήσεων, του υπουργείου Μεταφορών, του ΟΣΕ, της Hellenic Train, της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων και του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων.
Με την 717 θα είχε αποφευχθεί η τραγωδία
Αρχικά ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ διαπίστωσε πως το πόρισμα διαπίστωσε πως η σύμβαση 717 θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το 2016 και αν είχαν μπει τα συστήματα ασφαλείας που εκείνη υπαγόρευε, πιθανότατα θα απέτρεπαν το δυστύχημα
Εγκατάλειψη σιδηροδρόμου και έλλειψη προσωπικού
Αναφορικά με την κατάσταση που επικρατούσε το βράδυ της τραγωδίας στα Τέμπη ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ σημειώνει στο πόρισμα του ότι συνεισέφεραν δύο καθοριστικοί παράγοντες. Η διαχρονική απόφαση του ελληνικού κράτους να εγκαταλείψει τον σιδηρόδρομο μην επενδύοντας για την ασφάλεια. Επίσης, βασικό ρόλο έπαιξαν, σύμφωνα με τον οργανισμό τα μνημόνια που οδήγησαν στην αποψίλωση του προσωπικού του ΟΣΕ και συνεπώς στην ασφάλεια.
«Κατά μέσο Όρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ανά χιλιόμετρο γραμμής έχει 2 εργαζόμενους. Στην Ελλάδα έχει 0.5» είπαν οι άνθρωποι που παρουσίασαν το πόρισμα. «Επενδύονται ετησίως 170.000 ευρώ μέσο όρο τον χρόνο ανά χιλιόμετρο γραμμής στην Ευρώπη. Στην Ελλάδα δαπανήθηκαν 20.000 ευρώ το 2020».
Αναφερόμενος στον ΟΣΕ, ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ εξηγεί πως οι σταθμάρχες πλέον μετά την αντικατάσταση τους και τις μειώσεις προσωπικού στον ΟΣΕ, δεν έχουν την απαραίτητη εμπειρία. Ακόμη, δεν υπήρχε μηχανισμός παρακολούθησης της απόδοσης των σταθμαρχών, ενώ συμπληρώνει πως «το προσωπικό που εκτελεί κρίσιμα καθήκοντα εργαζόταν με τρόπο πέρα από το ανθρώπινο όριο, με 2 ρεπό το μήνα».
Ευθύνες σε όλους
Για τα λάθη σταθμάρχη και μηχανοδηγού, οι ερευνητές σημείωσαν πως «Ο σταθμάρχης Λάρισας δεν χρησιμοποίησε την αυτόματη χάραξη, άφησε κατά λάθος την αλλαγή 118 στη διαγώνιο. Ήταν ένα μεγάλο λάθος χειρισμού» και «Ο οδηγός έπρεπε να επαναλάβει την εντολή που πήρε από τον σταθμάρχη να προχωρήσει. Προχωρώντας βρήκε τα κλειδιά στη διαγώνιο. Έπρεπε να σταματήσει και δεν σταμάτησε».
Ο ΟΣΕ δεν είχε εκσυγχρονίσει τις διαδικασίες του, καθώς δεν μπορεί ο Κανονισμός Κίνησης να καλύψει όλα όσα μπορεί να συμβούν, συμπληρώνει το πόρισμα.
Αναφορικά με τη ΡΑΣ, σημειώνει πως η Αρχή δεν εστίαζε τις έρευνες της στους ουσιώδεις παράγοντες που θα βελτίωναν τον σιδηρόδρομο αλλά μόνο τις μη συμμορφώσεις.
Μιλώντας για την Hellenic Train τονίζει πως δεν υπήρχε συστηματική παρακολούθηση της απόδοσης των μηχανοδηγών και τη συνεχή εκπαίδευση τους στις επικοινωνίες.
Όπως αναφέρει το πόρισμα, τα περισσότερα θύματα σκοτώθηκαν από τη σύγκρουση. Τα σιδηροδρομικά οχήματα όμως, σύμφωνα με τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, μπορούν να προστατεύσουν τους επιβαίνοντες από σύγκρουση με ταχύτητα μέχρι 36χλμ την ώρα. «Ο ΟΣΕ θα μπορούσε να προστατεύσει τους επιβάτες με τη μείωση της μέγιστης επιτρεπόμενης ταχύτητας. Ωστόσο το μέγιστο όριο ταχύτητας έμενε στα 160 χλμ είτε υπήρχε σηματοδότηση είτε όχι. Στη Γερμανία όταν δεν υπάρχει σηματοδότηση το όριο είναι 80χλμ την ώρα» είπαν οι ερευνητές.
Πυρόσφαιρα από άγνωστο καύσιμο- Όχι από έλαια σιλικόνης
Στο θέμα της πυρόσφαιρας, ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ κατέληξε στο πόρισμα του πως τα θύματα που πέθαναν από τη φωτιά είναι 5 ως 7.
«Βάσει των παρατηρήσεών μας, δεν υπάρχει ένδειξη ότι ο τεχνικός εξοπλισμός του εμπλεκόμενου τροχαίου υλικού προκαλεσε τον σχηματισμό και την επέκταση της πυρόσφαιρας. Προσομοιώσεις και εκθέσεις υποδεικνύουν πιθανή ύπαρξη άγνωστου καυσίμου στο δυστύχημα» είπαν οι ερευνητές.
Κατόπιν ερώτησης για διευκρίνιση, οι ερευνητές είπαν πως έλαβαν υπόψη τους όλα τα δεδομένα, συνέκριναν τα στοιχεία και θεωρούν «εξαιρετικά απίθανο» τα έλαια σιλικόνης να προκάλεσαν την πυρόσφαιρα και με αυτό συμφωνούν επιπλέον αναλύσεις ειδικών που έχουμε και επαληθεύουν τα ευρήματα μας».
Αλλοιώθηκαν κρίσιμα στοιχεία
Επιπλέον στο πόρισμα του ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ διαπιστώνει πως δεν έγινε εφαρμογή επιχειρησιακής περιμέτρου καθώς και σωστή χαρτογράφηση του χώρου διερεύνησης του ατυχήματος. «Υπήρξε απώλεια πληροφοριών απαραίτητων για την κατανοηση των αιτών και των παραγόντων του ατυχήματος» συμπληρώνει.
«Η αυτοψία του τόπου του δυστυχήματος δεν έγινε με τον τρόπο που έπρεπε ώστε να προσδιορίσουμε κατόπιν αυτού το καύσιμο που προξένησε την πυροσφαιρα. Έγιναν προσομοιώσεις ωστόσο και το μόνο που μπορούμε με σιγουριά να πούμε είναι αυτό που επίσημα μεταφερόταν στο τρένο και οι γραμμές του τρένου δεν μπορούν να δικαιολογήσουν την πυρόσφαιρα» είπαν οι ερευνητές στην παρουσίαση.
Συνεχίζοντας, ο οργανισμός εκδίδει μέσω του πορίσματος επείγουσα σύσταση ασφάλειας με σκοπό να αντιμετωπιστεί ο συνδυασμένος κίνδυνος της κακής μεθοδολογίας των επικοινωνιών και την χρήση ανοιχτού συστήματος επικοινωνίας.
«Σήμερα εκδίδονται 17 νέες συστάσεις ασφαλείας για όλο τον τομέα υπό την εποπτεία της ΡΑΣ. Πολλές από αυτές υπερβαίνουν τις αρμόδιοτητες και τις εξουσίες μεμονωμένων οργανισμών» σημείωσαν οι ερευνητές.

Εικόνες που προκαλούν σοκ και θλίψη: Πλημμύρισε και η βάση των μεταγωγικών αεροσκαφών στην Ελευσίνα! – “Βαρκούλες” έγιναν τα κυβερνητικά αεροσκάφη που χρησιμοποιούν ο πρωθυπουργός και ο υπουργός Εξωτερικών – Δείτε εικόνες από το υπόστεγο όπου φυλάσσονται (βίντεο)
Αγροτικές κινητοποιήσεις: Oι αγρότες έκλεισαν την Αθηνών-Λαμίας στη Θήβα – Αποκλεισμός επ’αόριστον και στις Σέρρες- Με χημικά και ανηλεές ξύλο απαντά η κυβέρνηση!
Τουρκία: Κάνει «κωλοτούμπες» στις Βρυξέλλες ο Φιντάν για να βάλει την Τουρκία στο πρόγραμμα SAFE!- Πως θα αντιδράσουν Ευρωπαίοι και Αμερικανοί;
Ντόναλντ Τραμπ: «Οι ασταθείς ευρωπαϊκές κυβερνήσεις μειοψηφίας θα αφανίσουν τον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό τα επόμενα 20 χρόνια»- Ο Αμερικανός Πρόεδρος κατηγορεί τους Ευρωπαίους για την ανεξέλεγκτη μετανάστευση!
Η κακοκαιρία Byron «σαρώνει» τη χώρα! -Στο «έλεος του Θεού» η Δυτική Αττική!-«Ξύπνησαν» οι εφιαλτικές μνήμες του 2017 στη Μάνδρα!- Ανυπολόγιστες καταστροφές σε Ελευσίνα, Νέα Πέραμο, Μέγαρα!
Σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ: Μας δουλεύουν «ψιλό γαζί» με την ανοχή του «συστήματος Μητσοτάκη!»- Χαμός στην Εξεταστική με τον «υπερτυχερό» Μαγειρία!- Η σύγκρουση με τη ζωή Κωνσταντοπούλου, η αρχαιοκαπηλία και η..Ferrari «δώρο της μαμάς»
Συναγερμός από Τσατραφύλλια: Ο “Byron” δεν έχει τελειώσει ακόμη – Οι περιοχές που θα “σαρώσει” τις επόμενες ώρες – Πάνω από 800 χλμ. το μέτωπο της κακοκαιρίας – Η πρόγνωση της ΕΜΥ
Ελληνο- Τουρκικά : Ακομη και την Ακρόπολη μπορούν να χτυπήσουν οι πύραυλοι μεγάλου βεληνεκούς του Ερντογάν – Επιτακτική ανάγκη για την Ελλάδα να αποκτήσει ισχυρό πυραυλικό πυροβολικό ,σύγχρονα drones και συστήματα Αντι- drones
Σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ : Η …μανούλα που χάρισε την Ferrari ,o κακός λύκος ,που “αυξομειώνει” τα πρόβατα και η …” τύχη βουνό ” με το Joker και τα λαχεία – Κοροϊδευουν την Βουλή οι “πρωταγωνιστές” του σκανδάλου!
Ελλάς το “μεγαλείο” σου: Με μια καταιγίδα τα αυτοκίνητα έγιναν “βάρκες” και επιπλέουν στους δρόμους! – Πλημμύρες και τεράστια προβλήματα σε όλη τη χώρα! – Νύχτα με βροχές και έντονα φαινόμενα στην Αττική και πολλές περιοχές – Συνεχή μηνύματα από το 112 – Πώς θα κινηθεί η κακοκαιρία;
Κακοκαιρία Byron – Δραματική προειδοποίηση Μαρουσάκη: «Δυστυχώς είμαστε μόνο στην αρχή…» – Τεράστια προβλήματα σε πολλές περιοχές
Τουρκία: Η συνεχής εμπλοκή των Ενόπλων Δυνάμεων σε περιφερειακές συγκρούσεις και οι μικροί μισθοί των χαμηλόβαθμων αξιωματικών και υπαξιωματικών τους σπρώχνουν στον… τζόγο – Πολλοί από τους χαμένους είτε καταστρέφονται οικογενειακώς είτε φτάνουν μέχρι και την αυτοκτονία! – Πρωτοφανής παραδοχή από τον Υπουργό Άμυνας Γιασάρ Γκιουλέρ στην Τουρκική Βουλή
Ύπουλο σχέδιο του Ερντογάν για να μπλοκάρει τις έρευνες της CHEVRON και της ΕΧΧΟΝ ΜΟΒΙL Νότια και Νοτιο- Ανατολικά της Κρήτης,καθώς και στην ΑΟΖ της Κύπρου – Την αποστολή πολεμικών πλοίων στην περιοχή υπαινίσσεται η φιλοκυβερνητική “Σαμπάχ”
Άγριο θρίλερ στην Πάτρα: Ανήλικοι θύματα εμπορίας στα “σαγόνια” εγκληματικής οργάνωσης Ρομά – Τους στρατολογούσαν και τους εξανάγκαζαν να διαπράττουν ληστείες και τους έδιναν ένα… μεροκάματο
Σοκ από την Τουρκία: Ο Πάπας κατάθεσε στεφάνι στο μαυσωλείο του Ατατούρκ, τιμώντας τον σφαγέα των Ελλήνων, των Αρμενίων, των Ασσυρίων και των Χαλδαίων όλης της Μικράς Ασίας