Μεγάλο προβληματισμό και πολλή συζήτηση έχει προκαλέσει το περιστατικό με το πλοίο στην Άνδρο, που οδήγησε στη σύλληψη του πλοιάρχου του.
Ο Νίκος Σπανός, Ναύαρχος ΛΣ-ΕΛΑΚΤ (εα), με την ιδιότητά του ως Διεθνής Πραγματογνώμονας Επιστημών Ναυτιλίας έθεσε δύο βασικούς γνώμονες που είναι απαιτητοί για κάθε πλοίαρχο.
«Με αφορμή το περιστατικό στην Άνδρο με την παρακινδυνευμένη προσπάθεια του πλοίαρχου να ανοίξει τον καταπέλτη του πλοίου παρά τις δυσμενέστατες καιρικές συνθήκες με σκοπό να επιβιβάσει οχήματα και επιβάτες, θα ήθελα να πληροφορήσω τον κόσμο για κάποιες σημαντικές παραμέτρους που αφορούν την ασφάλεια όλων μας και καλό είναι να γνωρίζουν διότι η γνώση είναι δύναμη και δίνει προβάδισμα στην πρόληψη.
Όπως όλοι γνωρίζουμε, βρισκόμαστε σε μια περίοδο με ιδιαίτερα αυξημένη κίνηση στα λιμάνια όλης της χώρας και πολλές αφίξεις κι αναχωρήσεις πλοίων. Επίσης, η εποχή αυτή διακρίνεται και για τα πολλά μελτέμια της με αρκετά ισχυρούς ανέμους, εντάσεως 7, 8 και 9 BF στις θάλασσές μας, γεγονός που δυσχεραίνει τις κινήσεις και μανούβρες των πλοίων στους λιμένες. Βέβαια, όλη αυτή η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο δύσκολη από το ότι οι λιμενικές υποδομές σε πολλά από τα νησιά μας είναι φτωχές με σοβαρή εικόνα ελλείψεων και ανεπαρκειών, με αποτέλεσμα να μην προστατεύονται από δύσκολες καιρικές συνθήκες», ανέφερε αρχικά ο κ. Σπανός.
Επιστρέφοντας στο βασικό θέμα τόνισε ότι «κατά την προσέγγιση του πλοίου, ο πλοίαρχος συνεννοείται με την Λιμενική Αρχή, η οποία δίνει την εντολή κατάπλου για να δέσει το πλοίο, ενημερώνοντας πάντα για τις συνθήκες που επικρατούν στο λιμάνι. Με αυτό τον τρόπο, ο πλοίαρχος μπορεί να έχει μια σαφή εικόνα και να ενεργήσει με βάση τους κανόνες “Ασφάλειας κι Εκτίμησης Κινδύνου” που οφείλει να είναι άριστος γνώστης».
Πότε απαγορεύεται η επιβίβαση
«Η προσωπική μου άποψη είναι ότι σε μεγάλους κυματισμούς που κλυδωνίζεται το πλοίο κι έχει έντονα σκαμπανεβάσματα, είναι ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΙΚΗ η όποια προσπάθεια επιβίβασης ή αποβίβασης επιβατών κι οχημάτων. Όσον αφορά τα πλοία και τον ρόλο των πλοιάρχων καθώς και τις διαδικασίες που προβλέπει ο Σ.Α.Δ. και το Ε.Α.Δ. του κάθε πλοίου, με κεντρικό άξονα πάντα την ασφάλεια όλων, θα πρέπει να υπάρχει και από ξηράς μια εντατικοποίηση των αστυνομικών ελέγχων κατά την θερινή περίοδο. Επίσης, οι Λιμενικές Αρχές οφείλουν στο κομμάτι της δικαιοδοσίας και αρμοδιότητάς τους να εξασφαλίζουν σε συνεργασία με τον Φορέα Διαχείρισης του Λιμένα, την ασφαλή διακίνηση των επιβατών και οχημάτων με τα Ε/Γ-Ο/Γ πλοία», σχολιάζει.
H εικόνα των λιμανιών
Συνεχίζοντας ο κ. Σπανός υπογραμμίζει: «Το τελευταίο διάστημα γνωρίζω ότι γίνεται προσπάθεια βελτίωσης των λιμανιών αλλά χρειάζεται πολύς δρόμος ακόμη μέχρι να έχουν μια σωστή εικόνα με γνώμονα πάντα την όσο το δυνατόν εξάλειψη των προβλημάτων που υπάρχουν. Συγκεκριμένα για το νησί της Άνδρου, έχω πληροφορίες ότι υπάρχει σχέδιο για τοποθέτηση και επισκευή προσκρουστήρων καθώς και για εκβάθυνση της λιμενολεκάνης στο σύνολο. Λόγω του περιορισμού του βυθίσματος και της λασπώδους μορφολογίας αυτού, προκαλούνται θέματα με τις αναρροφήσεις των πλοίων κατά την διάρκεια χειρισμών όπως επίσης και αδυναμία ασφαλούς πόντισης άγκυρας λόγω συχνής χρήσης του βυθού. Θα πρέπει, λοιπόν, να τοποθετηθούν προσκρουστήρες σε όλους τους προβλήτες. Είναι σημαντικό για την αποτροπή παρόμοιων περιστατικών λόγω συχνών ανέμων στο νησί, ο πέτρινος μώλος με τον φανό στην είσοδο του λιμανιού να μετατραπεί σε προβλήτα πρόσδεσης των πλοίων έτσι ώστε οι ισχυροί άνεμοι να μην χτυπούν τα πλοία στις πλευρικές τους επιφάνειες».
Οι επιχειρησιακές ευθύνες
Από επιχειρησιακής πλευράς, οι ευθύνες και οι αρμοδιότητες του πλοιάρχου του πλοίου είναι αυτές που προβλέπονται από την Εθνική Νομοθεσία και τον Διεθνή Κώδικα IS, όπως εξηγεί ο διεθνής πραγματογνώμονας στο Newsbomb.gr. «Η Διαχειρίστρια Εταιρεία όπως και το πλοίο, διαθέτουν συγκεκριμένο οργανόγραμμα (σύμφωνα με την Διεθνή Σύμβαση SOLAS) στο οποίο αναγράφονται αναλυτικά οι υποχρεώσεις/αρμοδιότητες όλων των εργαζομένων και του πλοιάρχου», επισημαίνει.
Ολοκληρώνοντας, τονίζει για πολλοστή φορά «ότι πρωταρχικός στόχος του πλοιάρχου πέρα από τον επαγγελματισμό και την υπευθυνότητα που πρέπει να τον διακατέχουν, οφείλει να είναι η ασφάλεια του πληρώματος (SAFETY FIRST) και των επιβατών, καθώς και η εκτίμηση κινδύνου (RISK ASSESSMENT), δύο όροι που αφορούν εγχώρια αλλά και διεθνή ορολογία στον χώρο της Ναυτιλίας. Δεν εκθέτει σε κίνδυνο κανέναν, είτε τους επιβάτες, είτε το πλήρωμά του και δεν ανοίγει τον καταπέλτη με τόσο δυσμενείς καιρικές συνθήκες διότι είναι σαν να «παίζει ρώσικη ρουλέτα»!!!! Στον χώρο της Ναυτιλίας όμως ΔΕΝ ΧΩΡΑΝΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ! Έχουμε να κάνουμε με ανθρώπινες ζωές και οφείλουμε να τις προστατέψουμε επαρκώς και υπεύθυνα»

ΗΠΑ: «Η Ρωσία δεν είναι εχθρός, το ΝΑΤΟ δεν πρέπει να επεκταθεί»- «Ξινίζουν» Ευρωπαίοι και Ουκρανοί με την εθνική στρατηγική ασφαλείας του Τραμπ!
Θεσσαλονίκη: Συναγερμός στην ΕΛ.ΑΣ. με αυτόκλητους «τιμωρούς» παιδόφιλων-Τους κλείνουν ραντεβού μέσω social media, τους «σαπίζουν» στο ξύλο και τους ληστεύουν!
Αγροτικές κινητοποιήσεις: Απόλυτος εμπαιγμός των αγροτών από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο!- Ο Παύλος Μαρινάκης δήλωσε ότι «δεν μπορεί να γίνει διάλογος τη στιγμή που λαμβάνουν χώρα σοβαρά επεισόδια» τα οποία βέβαια η ίδια προκαλεί!
Ρωσία: Δεν θα κάτσει να περιμένει κανέναν ο Πούτιν!- Στην Ινδία για πρώτη φορά μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, βάζει τέλος στο αφήγημα περί «διπλωματικής απομόνωσης» της Μόσχας!
Κρεμλίνο: «Eάν αποτύχουν οι διαπραγματεύσεις θα συνεχίσουμε τον πόλεμο» ξεκαθάρισε ο Πεσκόφ
Σάλος με την efood: Έριξε «τυράκι» το μπόνους στους διανομείς για να δουλέψουν εν μέσω της σφοδρής καταιγίδας!- Μετά τη δημόσια κατακραυγή ανέστειλε προσωρινά την υπηρεσία!
Μαρία Καρυστιανού: Αινιγματική «η μάνα των Τεμπών»-Βλέπει «κίνημα πολιτών υπό διαμόρφωση» αλλά «δεν ξέρει αν θα βγει μπροστά»
Ιταλία: «Οι Ρώσοι νίκησαν τον Χίτλερ και τον Ναπολέοντα, δεν θα χάσουν ποτέ από τον Ζελένσκι»-Ο αναπληρωτής πρωθυπουργός Ματέο Σαλβίνι «ξέκοψε» τη συζήτηση για νέες αποστολές όπλων στην Ουκρανία!
Δίκη Σήφη Βαλυράκη: Σοκαριστική κατάθεση από αυτόπτη μάρτυρα!-«Του φώναζαν φύγε κ…γερε, είδα να τον χτυπούν με κοντάρι στο κεφάλι και να πέφτει στη θάλασσα»
Απίστευτο σκάνδαλο στη Γαλλία: Στέλεχος υπουργείου έριχνε διουρητικό στον καφέ γυναικών επί μία δεκαετία, για να τις βλέπει να ουρούν!- 240 τα επιβεβαιωμένα θύματα του διεστραμμένου μέχρι τώρα!
Άμυνα: Puls και Rafale μετατρέπουν το Αιγαίο σε «κλειστή λίμνη!»
Αγροτικές κινητοποιήσεις: Aγρότες στη Θήβα έκλεισαν την εθνική Αθηνών – Λαμίας – Ενισχύεται το μπλόκο στα Πράσινα Φανάρια Θεσσαλονίκης-Θέλουν να φτάσουν στο αεροδρόμιο «Μακεδονία»
Reuters: Οι χειρισμοί του Ζελένσκι «μικραίνουν» επικίνδυνα την Ουκρανία!- Στο χείλος δημογραφικής καταστροφής η χώρα- Ο πληθυσμός έχει μειωθεί κατά 6 εκατομμύρια μέσα σε 4 μόλις χρόνια!
Βενεζουέλα: «Παζαρεύει» την έξοδο του ο Μαδούρο!-Ζήτησε 200 εκατ. δολάρια και αμνηστία για 100 αξιωματούχους του από τον Τραμπ για να φύγει!
Λουτράκι: Συνεχίζει την «παράνοια» η δασκάλα που κατήγγειλε τον 6χρονο μαθητή!-«Την θώπευσε στο στήθος γιατί είχε ερωτική διάθεση» ισχυρίστηκε ο δικηγόρος της!