Τον γύρο του κόσμου κάνει η συζήτηση στη Βουλή επί της πρότασης δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης για τα Τέμπη, με ορισμένα διεθνή μέσα ενημέρωσης να σημειώνουν χαρακτηριστικά πως το σιδηροδομικό δυστύχημα του 2023 μπορεί να «συντρίψει» την ελληνική κυβέρνηση.
Χαρακτηριστικός είναι ο τίτλος του Euractiv, που κάνει λόγο για «το δυστύχημα με το τρένο που θα μπορούσε να συντρίψει την κυβέρνηση της Ελλάδας», ενώ και οι Financial Times σημειώνουν χαρακτηριστικά: «Πώς τα Τέμπη καθορίζουν το υπόλοιπο της θητείας Μητσοτάκη».
Ειδικότερα, οι FT θυμίζουν ότι η σύγκρουση δύο τρένων κοντά στα Τέμπη στην κεντρική Ελλάδα, «τον Φεβρουάριο του 2023, που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, είναι ένα θεμελιώδες θέμα για τους Έλληνες, πυροδοτώντας εκτεταμένη οργή για τα χρόνια παραμέλησης, κακοδιαχείρισης και διαφθοράς που οδήγησαν στο ατύχημα και την αποτυχημένη έρευνα που ακολούθησε».
Υπογραμμίζουν, επίσης, την πανελλαδική απεργία και μαζική διαμαρτυρία της περασμένης Παρασκευής, με αφορμή τη συμπλήρωση δύο ετών από την τραγωδία, όταν εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι βγήκαν στους δρόμους δεκάδων πόλεων, «σε σκηνές που θυμίζουν τις βίαιες διαδηλώσεις που συνόδευσαν την ελληνική κρίση χρέους πριν από μια δεκαετία».
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η τραγωδία των Τεμπών έχει προκαλέσει έντονη πολιτική αντιπαράθεση με τον Κυριάκο Μητσοτάκη και το κόμμα του, τη Νέα Δημοκρατία, να δέχονται έντονη κριτική, εν μέσω αυξανόμενης κόπωσης και απογοήτευσης για την κεντροδεξιά κυβέρνησή του αναφορικά με «ανεκπλήρωτες υποσχέσεις για εκσυγχρονισμό των κρατικών θεσμών».
Ωστόσο, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι η κρίση που προκλήθηκε από την καταστροφή θα μπορούσε να καθορίσει το υπόλοιπο της θητείας του, υπογραμμίζει το δημοσίευμα. «Στην καλύτερη περίπτωση, παραμένει ένας αντιπερισπασμός. Στη χειρότερη περίπτωση, θα διαβρώσει περαιτέρω την αξιοπιστία της κυβέρνησής του», σχολιάζει στους FT, ο Wolfango Piccoli, συμπρόεδρος της εταιρείας συμβούλων Teneo.
«Τα κόμματα της αντιπολίτευσης κατηγορούν την κυβέρνηση ότι καθυστερεί την απονομή της δικαιοσύνης, αποκρύπτει κρίσιμα στοιχεία και ότι δεν εφαρμόζει μεταρρυθμίσεις στον τομέα της ασφάλειας», σημειώνεται.
«Οι άνθρωποι δεν βλέπουν καμία ουσιαστική βελτίωση στις δημόσιες υπηρεσίες – τις μεταφορές, την υγειονομική περίθαλψη, τη δικαιοσύνη ή την εκπαίδευση», προσθέτει ο Piccoli και προειδοποεί πως «αν δεν ξαναβρεί τη δυναμική του, ο Μητσοτάκης κινδυνεύει να παγιδευτεί στην πολιτική αδράνεια για τα επόμενα δύο χρόνια».
«Το δυστύχημα με το τρένο που θα μπορούσε να συντρίψει την κυβέρνηση»
Την ίδια στιγμή, το Euractiv γράφει ότι πρόσφατες δημοσκοπήσεις δείχνουν πως επτά στους δέκα Έλληνες πιστεύουν ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας προστατεύει τους πολιτικούς που ευθύνονται για την τραγωδία στα Τέμπη.
Προσθέτει πως η κυβέρνηση αρνείται της κατηγορίας, υπογραμμίζει, ωστόσο, πως «μια σειρά από κεντρικά ερωτήματα γύρω από την τραγωδία παραμένουν ακόμη αναπάντητα, συμπεριλαμβανομένου του κατά πόσον η εμπλεκόμενη εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε παράνομα καύσιμα που προκάλεσαν τεράστια έκρηξη».
Η αναφορά στις διαβεβαιώσεις Καραμανλή πριν το δυστύχημα
Οκτώ ημέρες πριν από το δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023 στα Τέμπη, τονίζει το Euractic, ο τότε υπουργός Μεταφορών Κώστας Ax. Καραμανλής απέρριψε τις ανησυχίες της αντιπολίτευσης για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. «Είναι ντροπιαστικό και ντρέπομαι που θέτετε θέματα ασφάλειας», είπε.
Στις 2 Μαρτίου, ο Καραμανλής ήταν εκτός, παραιτήθηκε και ανέλαβε «την πολιτική ευθύνη», προσθέτει το δημοσίευμα, στο οποίο υπογραμμίζεται πως «σε αντίθεση με τα πρωτόκολλα ασφαλείας, ο χώρος της συντριβής καθαρίστηκε στις 4 Μαρτίου, καταστρέφοντας κρίσιμα στοιχεία. Ο τοπικός εισαγγελέας αρνήθηκε ότι έδωσε τέτοια εντολή, η οποία θα μπορούσε να προέρχεται μόνο από την κυβέρνηση. Οι συγγενείς των θυμάτων κατηγορούν την κυβέρνηση ότι σκηνοθετεί συγκάλυψη».
Παράλληλα, σημειώνεται πως αρκετά βίντεο έδειχναν μια τεράστια έκρηξη κατά τη διάρκεια του δυστυχήματος, εγείροντας υποψίες ότι η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε παράνομες εύφλεκτες ουσίες. Εκείνη την εποχή, δεν υπήρχε διαθέσιμο βίντεο που να δείχνει αν αυτό ήταν αλήθεια.
«Η κυβέρνηση απορρίπτει τους ισχυρισμούς ως θεωρίες συνωμοσίας. Η πλειοψηφία της Νέας Δημοκρατίας δεν διαπίστωσε ποινικές ευθύνες για κανέναν πολιτικό, μετά από κοινοβουλευτική εξεταστική επιτροπή», επισημαίνεται.
Και τονίζεται πως «η αργή πρόοδος της έρευνας του υπουργείου Δικαιοσύνης» έχει προκαλέσει την οργή των οικογενειών των θυμάτων. Συγκρότησαν τον Σύλλογο Συγγενών Θυμάτων, με επικεφαλής την παιδίατρο Μαρία Καρυστιανού, η οποία έχασε την κόρη της στο δυστύχημα.
Σύμβαση χρηματοδοτούμενη από την ΕΕ
Επιπλέον, στο δημοσίευμα αναφέρεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εντόπισε ως παραβίαση του δικαίου της ΕΕ την έλλειψη μόνιμου, ανεξάρτητου φορέα διερεύνησης σιδηροδρομικών ατυχημάτων στην Ελλάδα από το 2019. Ωστόσο, δεν ελήφθη κανένα μέτρο κατά της Αθήνας.
Πριν από το ατύχημα, η Ευρωπαία Εισαγγελέας Laura Kövesi είχε ξεκινήσει έρευνα σχετικά με μια χρηματοδοτούμενη από την ΕΕ σύμβαση που υπογράφηκε το 2014 για την ανακατασκευή και αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης και τηλεχειρισμού στα ελληνικά τρένα. Οι ειδικοί έχουν υποστηρίξει ότι το δυστύχημα θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί εάν τα συστήματα αυτά είχαν τεθεί σε λειτουργία, υπογραμμίζει το άρθρο του Euractiv, προσθέτοντας πως τον Μάρτιο του 2024, η Kövesi δήλωσε ότι οι ελληνικές αρχές έθεταν εμπόδια στην έρευνά της.
Μετά από αίτημά της, 23 μη πολιτικά πρόσωπα διώχθηκαν ποινικά. Ζήτησε επίσης τη δίωξη του υπουργού Μεταφορών Καραμανλή, αλλά η ασυλία που προβλέπει το σύνταγμα της χώρας το απέτρεψε. Ο Καραμανλής εξελέγη και πάλι βουλευτής πέρυσι, ενώ «ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επιτέθηκε στην Kövesi, λέγοντας ότι είχε ξεπεράσει τα όρια των αρμοδιοτήτων της».
Να σημειωθεί ότι τα συλλαλητήρια για τα Τέμπη, όπως και τα επεισόδια που σημειώθηκαν την περασμένη Παρασκευή, αλλά και η πρόταση δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης καλύπτεται από την πλειοψηφία των διεθνών μέσων ενημέρωσης, τα οποία, άλλα πιο έντονα και τα περισσότερα σε ηπιότερους τόνους, περιγράφουν την δύσκολη κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο Έλληνας πρωθυπουργός και η Νέα Δημοκρατία.