Αναλυτικά η ανακοίνωση
Η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε., στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης και της επικείμενης έναρξης λειτουργίας του, προχώρησε σε διαγωνισμό για τη «Δημιουργία Λογοτύπου για το Σήμα του Μετρό Θεσσαλονίκης» στις 28 Φεβρουαρίου 2024. Ο διαγωνισμός είχε στόχο τη δημιουργία ενός αναγνωρίσιμου σήματος ή εμβλήματος (λογότυπο) που θα αντιπροσώπευε το Μετρό στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Η διαδικασία περιλάμβανε την απονομή χρηματικών βραβείων στις τρεις πρώτες προτάσεις, με συνολικό ποσό 14.000 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.).
Ωστόσο, κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού, η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. επανεξέτασε τις επιλογές της και αποφάσισε να αναθεωρήσει το αντικείμενο του διαγωνισμού, προκειμένου να ανταποκριθεί στις ανάγκες της οπτικής ταυτότητας του έργου. Ως αποτέλεσμα, η διαδικασία διαγωνισμού ματαιώθηκε.
Στις 25 Ιουνίου 2024, δημοπρατήθηκε νέος διαγωνισμός με αναθεωρημένο αντικείμενο και νέους ποιοτικούς κριτήριους, με εκτιμώμενη αξία 30.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Στον νέο διαγωνισμό υποβλήθηκαν οκτώ προσφορές, οι οποίες ωστόσο απορρίφθηκαν ομόφωνα από την Επιτροπή, καθώς δεν πληρούσαν τα απαιτούμενα κριτήρια για τη συμμετοχή. Έτσι, η διαδικασία απέβη άγονη και ο διαγωνισμός ακυρώθηκε.
Για να διασφαλιστεί η αυστηρή τήρηση του χρονοδιαγράμματος, δεδομένης της προγραμματισμένης έναρξης λειτουργίας του Μετρό στις 30 Νοεμβρίου 2024, η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. προχώρησε στην απευθείας ανάθεση της δημιουργίας της οπτικής ταυτότητας του έργου. Η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ήταν 30.000 ευρώ, δηλαδή εντός του ορίου για απευθείας ανάθεση.
Η σύμβαση περιλάμβανε τον σχεδιασμό του λογοτύπου του Μετρό Θεσσαλονίκης, καθώς και τη δημιουργία σήμανσης για τους σταθμούς του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά. Τα στοιχεία αυτά θα αποτελούσαν την οπτική ταυτότητα του έργου.
Συγκεκριμένα, ο Ανάδοχος της σύμβασης θα εκπονούσε τα εξής:
Μεθοδολογία για την υλοποίηση του έργου.
Σχεδιασμό λογοτύπου για το Μετρό Θεσσαλονίκης και τη σήμανση των σταθμών του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά.
Επιγραφές σταθμών και κατευθυντήριες σημάνσεις, περιλαμβανομένων των πικτογραμμάτων για το σύνολο των σταθμών του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά.
Διάγραμμα στάσεων των γραμμών του Μετρό, το οποίο θα τοποθετηθεί στους συρμούς.
Εγχειρίδιο οπτικής ταυτότητας (brand manual), το οποίο θα περιλαμβάνει:
Κανόνες χρήσης του λογοτύπου για διαφορετικές ανάγκες, μεγέθη και υλικά.
Χρωματική απόδοση του λογοτύπου σε διάφορα μεγέθη και υλικά.
Πρότυπα (templates) για τη χρήση του λογοτύπου σε καταχωρήσεις, διαφημίσεις και άλλες εφαρμογές.
Κανόνες συνύπαρξης του λογοτύπου με άλλα λογότυπα.
Χρωματική παλέτα και γραμματοσειρές.
Σχέδιο και χρήση πικτογραμμάτων.
Η σύμβαση ανατέθηκε στην εταιρεία MARKETING AND MEDIA SERVICES MON. IKE, η οποία διαθέτει εμπειρία στον τομέα της επικοινωνίας και του μάρκετινγκ και δεν είχε συμμετοχή στη διαγωνιστική διαδικασία που προηγήθηκε