Τουρισμός: Οι τουρίστες έρχονται αλλά οι κρατήσεις και ο τζίρος πέφτουν-Τι πραγματικά συμβαίνει εν μέσω «της καλύτερης τουριστικής σεζόν της χώρας»;

Παρά το θετικό πρόσημο στις αφίξεις, οι ξενοδόχοι ανά την Ελλάδα μιλούν για κενά δωμάτια, πτώση τζίρου και εκπτώσεις που πριν λίγα χρόνια θα θεωρούνταν αδιανόητες – ακόμη και στο απόγειο του Αυγούστου.

Τουρισμός: Οι τουρίστες έρχονται αλλά οι κρατήσεις και ο τζίρος πέφτουν-Τι πραγματικά συμβαίνει εν μέσω «της καλύτερης τουριστικής σεζόν της χώρας»;

Το ερώτημα είναι πώς φτάσαμε σε αυτή την εικόνα, ενώ διανύουμε – θεωρητικά – την καλύτερη τουριστική περίοδο των τελευταίων ετών. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), οι αεροπορικές αφίξεις στη χώρα αυξήθηκαν τον Ιούνιο κατά 5,4% σε σχέση με πέρυσι. Σε πρώτη ανάγνωση, πρόκειται για μια ευχάριστη εξέλιξη για τη «βαριά βιομηχανία» της Ελλάδας, τον τουρισμό, και κατ’ επέκταση για τα δημόσια έσοδα. Ωστόσο, μια πιο προσεκτική ματιά στα ξενοδοχειακά δεδομένα αποκαλύπτει μια διαφορετική πραγματικότητα.

«Περισσότεροι επισκέπτες, όχι απαραίτητα περισσότερα έσοδα»

«Η αύξηση στις αφίξεις δεν σημαίνει αυτόματα και αύξηση πληρότητας ή τζίρου», τονίζει ο Ευγένιος Βασιλικός, πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών, Αττικής και Αργοσαρωνικού. Όπως επισημαίνει, η μέση πληρότητα έχει υποχωρήσει σε σχέση με πέρυσι, ενώ για πρώτη φορά φέτος καταγράφεται μείωση στη μέση τιμή δωματίου – ένδειξη του αυξημένου ανταγωνισμού από την πληθώρα ενοικιαζόμενων δωματίων και καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης.

Μάλιστα, στην Αττική οι διαθέσιμες κλίνες από βραχυχρόνια μίσθωση είναι σχεδόν διπλάσιες από τις ξενοδοχειακές. «Χρειάζεται να αλλάξουμε μοντέλο, να στραφούμε στον ποιοτικότερο τουρισμό, ώστε να αποφύγουμε φαινόμενα κορεσμού», υπογραμμίζει.

Η Κρήτη με προσφορές… Αυγούστου

Ακόμα και στην Κρήτη, όπου άλλοτε ο Ιούλιος και ο Αύγουστος θεωρούνταν «απλησίαστοι» για κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, φέτος ξενοδοχεία προχωρούν σε εκπτώσεις 30–35% μέσα στον μήνα αιχμής. Η πληρότητα έχει υποχωρήσει στο 90% από 96% πέρυσι, με τον αντιπρόεδρο του Συνδέσμου Ξενοδόχων Κρήτης, Νικόλαο Χαλκιαδάκη, να σημειώνει πως η μείωση στις κρατήσεις φτάνει το 7–8% σε σχέση με πέρυσι, παρά τη μικρή αύξηση αφίξεων.

Ο ίδιος αναφέρει και ένα φαινόμενο που προβληματίζει έντονα τους ξενοδόχους: ξένοι ιδιώτες, κυρίως από τη Γερμανία, την Ολλανδία και τη Βρετανία, αγοράζουν ακίνητα σε χωριά, τα οποία νοικιάζουν ανεπίσημα σε γνωστούς και συγγενείς. «Υπολογίζουμε πάνω από 12.000 τέτοιες ιδιοκτησίες στην Κρήτη», λέει χαρακτηριστικά.

Τουρισμός: Οι τουρίστες έρχονται αλλά οι κρατήσεις και ο τζίρος πέφτουν-Τι πραγματικά συμβαίνει εν μέσω «της καλύτερης τουριστικής σεζόν της χώρας»;

Παράνομα καταλύματα και στη Χαλκιδική

Παρόμοια εικόνα περιγράφει ο Γρηγόρης Τάσιος, πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής. Εκεί, Βαλκάνιοι επενδυτές αγοράζουν σπίτια και τα μισθώνουν μέσω τοπικών πλατφορμών, χωρίς να τηρούνται οι ελληνικοί κανονισμοί. «Μιλάμε για τουλάχιστον 15.000 κλίνες που στερούν φόρους από το κράτος», τονίζει.

Η πληρότητα στην περιοχή κυμαίνεται φέτος στο 75–80% έναντι 90% πέρυσι, με τις κλίνες βραχυχρόνιας μίσθωσης να έχουν εκτοξευθεί από 1.500 το 2019 σε 49.000 το 2023 – σχεδόν όσες και οι ξενοδοχειακές.

Σαντορίνη: λιγότεροι τουρίστες, ίδιες υποδομές

Στη Σαντορίνη, η πτώση είναι ακόμα πιο έντονη: σύμφωνα με τον πρόεδρο της τοπικής Ένωσης Ξενοδόχων, Αντώνη Παγώνη, τόσο η επισκεψιμότητα όσο και η πληρότητα έχουν μειωθεί κατά 25–30%, ενώ οι αφίξεις αεροπορικώς υποχώρησαν τον Ιούνιο κατά 14,5% σε σχέση με το 2024. Η σεισμική δραστηριότητα των προηγούμενων μηνών αλλά και η χρόνια απουσία επενδύσεων σε υποδομές θεωρούνται βασικές αιτίες.

«Δεν γίνεται κορυφαίοι προορισμοί να λειτουργούν με υποδομές δεκαετιών. Χρειάζεται καλύτερο λιμάνι, λύση στα απορρίμματα και αναπλάσεις», σημειώνει.

Κέρκυρα: σταθερή εικόνα αλλά μείωση διανυκτερεύσεων

Στην Κέρκυρα, η πληρότητα παραμένει στα περσινά επίπεδα, χάρη σε κρατήσεις της τελευταίας στιγμής και προσφορές. Ωστόσο, οι ξενοδόχοι βλέπουν τους επισκέπτες να μειώνουν τη διάρκεια παραμονής από έξι σε τέσσερις μέρες, γεγονός που «εξουδετερώνει» την αύξηση αφίξεων. Επίσης, η μέση δαπάνη έχει υποχωρήσει, με τους τουρίστες να δαπανούν κυρίως σε εμπειρίες, εκδρομές και εστίαση, αφήνοντας πίσω καταστήματα με σουβενίρ και ρούχα.

Exit mobile version