Σοβαρά διαχρονικά προβλήματα στη λειτουργία του ελληνικού σιδηροδρόμου, τα οποία συνέβαλαν στην πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη καταγράφει το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ).
Οι ελλείψεις στις υποδομές, η ανύπαρκτη τηλεδιοίκηση και η απουσία αποτελεσματικής διαχείρισης των κινδύνων αποτελούν βασικές παθογένειες που συνεχίζουν να υφίστανται μέχρι σήμερα ενώ θυσιάστηκαν ως Ιφιγένεια 57 ψυχές στα Τέμπη.
Ελλιπής εκπαίδευση και ανυπαρξία αξιολόγησης προσωπικού
Σύμφωνα με το πόρισμα, τόσο ο ΟΣΕ όσο και η Hellenic Train δεν διέθεταν σύστημα συστηματικής αξιολόγησης της απόδοσης του προσωπικού τους. Ο ΟΣΕ δεν προέβλεπε προληπτική συντήρηση του εξοπλισμού, ενώ το προσωπικό, και συγκεκριμένα οι μηχανοδηγοί και οι σταθμάρχες, ήταν είτε ανεπαρκώς εκπαιδευμένο είτε εντελώς ανεκπαίδευτο. Επιπλέον, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), υπεύθυνη για την εποπτεία του κλάδου, δεν είχε διαγνώσει κρίσιμες αδυναμίες, γεγονός που επιβεβαιώθηκε από τους ελέγχους του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της ΕΕ το 2019 και το 2022.
Διαχρονικές ελλείψεις και καθυστερήσεις στη χρηματοδότηση
Η κρίση του 2009-2010 επιδείνωσε τις ήδη προβληματικές υποδομές, οδηγώντας σε σοβαρή υποχρηματοδότηση, με αποτέλεσμα την κακή συντήρηση του δικτύου και την έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού. Τα διαθέσιμα κονδύλια για τη συντήρηση των σιδηροδρομικών γραμμών στην Ελλάδα ήταν μόλις το 10% του μέσου ευρωπαϊκού όρου. Ενδεικτικά, ενώ στην ΕΕ η μέση δαπάνη ανά χιλιόμετρο σιδηροδρομικής γραμμής ήταν 220.000 ευρώ, στην Ελλάδα δεν ξεπερνούσε τις 20.000 ευρώ.

Ελλείψεις στην τηλεδιοίκηση, έλλειψη σηματοδότησης και υπερβολικές ταχύτητες
Κατά τη στιγμή της σύγκρουσης, η εμπορική αμαξοστοιχία κινείτο με 90 χλμ./ώρα και η επιβατική με 150 χλμ./ώρα. Στη Γερμανία, σε μη σηματοδοτούμενες περιοχές, το ανώτατο όριο ταχύτητας δεν υπερβαίνει τα 80 χλμ./ώρα. Το πόρισμα επισημαίνει ότι ο ΟΣΕ δεν διέθετε σαφή κριτήρια για τη ρύθμιση των ταχυτήτων, επιτρέποντας ανώτατα όρια ταχύτητας ανεξαρτήτως της κατάστασης των σηματοδοτήσεων. Επίσης, δεν υπήρχε σύστημα παρακολούθησης της ταχύτητας σε πραγματικό χρόνο, καθώς ο καταγραφέας δεδομένων TELOC είχε καταστραφεί από την πυρκαγιά μετά τη σύγκρουση.
Ευθύνες της Hellenic Train και προβλήματα στη διαχείριση προσωπικού
Η Hellenic Train αποτυγχάνει να παρέχει συνεχή εκπαίδευση στους μηχανοδηγούς της, ιδιαίτερα σε θέματα επικοινωνίας και κρίσιμων διαδικασιών ασφάλειας. Δεν υπήρχε σαφές σύστημα παρακολούθησης της απόδοσής τους, με αποτέλεσμα οι οδηγοί να αντιμετωπίζουν συνεχείς προσαρμογές χωρίς την απαιτούμενη υποστήριξη. Επιπλέον, οι ώρες εργασίας των εργαζομένων δεν ελέγχονταν κεντρικά, με αποτέλεσμα υπερβολική καταπόνηση και έλλειψη συντονισμού.
Σοβαρή υποστελέχωση και καθυστερήσεις στις προσλήψεις
Η υποστελέχωση στον ΟΣΕ παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα. Ενώ οι προβλεπόμενες θέσεις εργασίας ανέρχονται σε 2.184, τον Σεπτέμβριο του 2024 ο οργανισμός διέθετε μόλις 589 εργαζόμενους. Οι σταθμάρχες και οι κλειδούχοι, οι οποίοι παίζουν κρίσιμο ρόλο στη λειτουργία του δικτύου, ήταν σχεδόν οι μισοί από όσους απαιτούνται. Παρότι το 2021 είχε προγραμματιστεί η πρόσληψη 290 ατόμων, εγκρίθηκαν μόνο 119, και μόλις το 2023 ξεκίνησε η διαδικασία αξιολόγησης.

Καθυστέρηση στην εφαρμογή της σύμβασης 717
Η μη ολοκλήρωση της σύμβασης 717, που αφορούσε την αναβάθμιση της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης, αποτέλεσε έναν από τους βασικούς παράγοντες που οδήγησαν στο δυστύχημα. Ο πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ επεσήμανε πως όσοι καθυστέρησαν την εφαρμογή της σύμβασης έχουν μερίδιο ευθύνης για την τραγωδία. Το σύστημα σηματοδότησης στη Λάρισα δεν ήταν πλήρως λειτουργικό, αναγκάζοντας τους σταθμάρχες να δίνουν χειροκίνητες εντολές στους μηχανοδηγούς για τη συνέχιση των διαδρομών τους.
Αναγκαίες μεταρρυθμίσεις για την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου
Το πόρισμα καταλήγει με σειρά προτάσεων για τη βελτίωση του ελληνικού σιδηροδρομικού συστήματος. Ο ΟΣΕ πρέπει να ενισχύσει τη διαχείριση των κινδύνων, να θεσπίσει σύστημα αξιολόγησης προσωπικού και να βελτιώσει την εκπαίδευση και την εποπτεία των σταθμαρχών και των μηχανοδηγών. Παράλληλα, η ΡΑΣ καλείται να αναπτύξει ένα λειτουργικό σύστημα αναφοράς συμβάντων για την έγκαιρη ανίχνευση προβλημάτων και την πρόληψη μελλοντικών τραγωδιών.
Δύο χρόνια μετά την τραγωδία των Τεμπών, το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις. Το ερώτημα που παραμένει είναι εάν θα εφαρμοστούν οι προτεινόμενες αλλαγές ή εάν το σύστημα θα συνεχίσει να λειτουργεί με τις ίδιες επικίνδυνες ελλείψεις.

Αγροτικές κινητοποιήσεις: Απόλυτος εμπαιγμός των αγροτών από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο!- Ο Παύλος Μαρινάκης δήλωσε ότι «δεν μπορεί να γίνει διάλογος τη στιγμή που λαμβάνουν χώρα σοβαρά επεισόδια» τα οποία βέβαια η ίδια προκαλεί!
Ρωσία: Δεν θα κάτσει να περιμένει κανέναν ο Πούτιν!- Στην Ινδία για πρώτη φορά μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, βάζει τέλος στο αφήγημα περί «διπλωματικής απομόνωσης» της Μόσχας!
Κρεμλίνο: «Eάν αποτύχουν οι διαπραγματεύσεις θα συνεχίσουμε τον πόλεμο» ξεκαθάρισε ο Πεσκόφ
Σάλος με την efood: Έριξε «τυράκι» το μπόνους στους διανομείς για να δουλέψουν εν μέσω της σφοδρής καταιγίδας!- Μετά τη δημόσια κατακραυγή ανέστειλε προσωρινά την υπηρεσία!
Μαρία Καρυστιανού: Αινιγματική «η μάνα των Τεμπών»-Βλέπει «κίνημα πολιτών υπό διαμόρφωση» αλλά «δεν ξέρει αν θα βγει μπροστά»
Ιταλία: «Οι Ρώσοι νίκησαν τον Χίτλερ και τον Ναπολέοντα, δεν θα χάσουν ποτέ από τον Ζελένσκι»-Ο αναπληρωτής πρωθυπουργός Ματέο Σαλβίνι «ξέκοψε» τη συζήτηση για νέες αποστολές όπλων στην Ουκρανία!
Δίκη Σήφη Βαλυράκη: Σοκαριστική κατάθεση από αυτόπτη μάρτυρα!-«Του φώναζαν φύγε κ…γερε, είδα να τον χτυπούν με κοντάρι στο κεφάλι και να πέφτει στη θάλασσα»
Απίστευτο σκάνδαλο στη Γαλλία: Στέλεχος υπουργείου έριχνε διουρητικό στον καφέ γυναικών επί μία δεκαετία, για να τις βλέπει να ουρούν!- 240 τα επιβεβαιωμένα θύματα του διεστραμμένου μέχρι τώρα!
Άμυνα: Puls και Rafale μετατρέπουν το Αιγαίο σε «κλειστή λίμνη!»
Αγροτικές κινητοποιήσεις: Aγρότες στη Θήβα έκλεισαν την εθνική Αθηνών – Λαμίας – Ενισχύεται το μπλόκο στα Πράσινα Φανάρια Θεσσαλονίκης-Θέλουν να φτάσουν στο αεροδρόμιο «Μακεδονία»
Reuters: Οι χειρισμοί του Ζελένσκι «μικραίνουν» επικίνδυνα την Ουκρανία!- Στο χείλος δημογραφικής καταστροφής η χώρα- Ο πληθυσμός έχει μειωθεί κατά 6 εκατομμύρια μέσα σε 4 μόλις χρόνια!
Βενεζουέλα: «Παζαρεύει» την έξοδο του ο Μαδούρο!-Ζήτησε 200 εκατ. δολάρια και αμνηστία για 100 αξιωματούχους του από τον Τραμπ για να φύγει!
Λουτράκι: Συνεχίζει την «παράνοια» η δασκάλα που κατήγγειλε τον 6χρονο μαθητή!-«Την θώπευσε στο στήθος γιατί είχε ερωτική διάθεση» ισχυρίστηκε ο δικηγόρος της!
New York Times: Αυτές είναι οι δύο «αδυναμίες» του Πούτιν που μπορεί να τον «στριμώξουν» στην διαπραγμάτευση με την Ουκρανία
Βενεζουέλα: Φοβάται για τη ζωή του ο Μαδούρο!- Θα… «εξουδετερωθεί» πριν προλάβει να εγκαταλείψει τη χώρα;